Det här behandlar nämnden på sitt öppna möte
Nybygge vid Kronbergsstranden
Detaljplanen för det nya bostadsområdet på Hundholmen vid Kronbergsstrandens sydspets tas nu för första gången upp på nämndens möte. Enligt planen ska höghus och småhus för 1 200 invånare byggas på Hundholmen, som i praktiken omfattar två holmar.
– En havsvattenskanal som ska gå mellan öarna kommer att sätta en stark prägel på bostadsområdet. Det blir ett unikt ställe att bo på – mitt i havet, men ändå nära centrum, säger projektchef Ulla Kuitunen.
I båthamnen planeras en restaurang eller ett kafé på 300 kvadratmeter.
De slutliga planerna för Hundholmen görs upp på hösten. Själva byggnadsarbetet kommer i gång 2019 och de första invånarna kan flytta in i början av 2020-talet.
Byggprojektet på Hundholmen är en del av de större utbyggnadsplanerna för Kronbergsstranden, där bostäder för 11 000 helsingforsare ska byggas under de kommande 20 åren.
Fotgängare i centrum vädrar morgonluft
En annan huvudpunkt är detaljplanen för hur den öppna platsen intill Svenska Teatern ska utvecklas. Förslaget som nämnden ska ta ställning till bygger på att en del av gatuområdet blir en bilfri zon som hänger ihop med Esplanadparken, berättar arkitekt Kajsa Lybeck. Det betyder bland annat att ändhållplatsen för busslinje 20 flyttas till Skillnadsgatan 4. Vidare rivs den gamla infartsrampen till Stockmann, som tagits ur bruk.
Samtidigt ska gång- och cykelförbindelserna i korsningen förbättras. Mannerheimvägen ska bland annat få enkelriktade cykelleder på båda sidor om vägen, och ett nytt övergångsställe mot Bulevarden.
På den öppna platsen vid teatern reserveras plats för en serveringskiosk, ett konstverk och en cykelparkering.
City Car Clubs parkeringsmonopol bryts
Villkoren för hur parkeringsdekaler ska beviljas i innerstaden kommer att förändras. I nuläget är det en enda operatör, bilpoolen City Car Club, som har fasta parkeringsplatser. Enligt det aktuella förslaget ska nya parkeringsdekaler införas, som ger rätt att parkera på alla bo- och företagsparkeringar i stadskärnan. Dekalerna kommer att konkurrensutsättas.
– Det finns många nya företag på den här marknaden som vill verka i centrum, och det är ont om parkeringsplatser. Dekalerna kommer att beviljas till företag som uppfyller de nya kriterierna. Det handlar om sammanlagt 600 tillstånd, och maximalt 20 tillstånd per företag, säger trafikingenjör Juha Hietanen.
Enligt informatör Titta Holmberg på City Car Club kan företagets kunder på kort sikt påverkas negativt av konkurrensutsättningen.
– Kunderna måste åtminstone tillfälligt reservera mer tid, eftersom man inte längre kommer att kunna veta exakt var bilen kan plockas upp eller lämnas. Det gäller särskilt på eftermiddagarna och veckosluten, säger Holmberg.
Förslaget gäller inte avgiftsbelagda parkeringsplatser.