En avgörande timme om dagen
En timme undervisning per dag kan rädda skolgången för den som hamnar på sjukhus för en längre tid. På den psykiatriska sidan märks allt fler elever som inte klarar av den sociala pressen i skolan.
Ungefär hundra elever går årligen i den svenskspråkiga sjukhusskolan i Helsingfors, som är en del av Zacharias Topelius-skolan. En del av dem får undervisning på avdelning, de som är krya nog tar sig kanske till Zacharias Topelius-skolan för en del lektioner. Dessutom finns en särskild enhet där barn och unga med främst psykiatriska diagnoser får en fristad innan de förhoppningsvis kan återvända till sin egen närskola.
På den särskilda enheten, Eva, har man märkt en förändring under de senaste åren.
– Vi får allt fler elever som har så svårt att gå till skolan att det bara inte går. De kan helt enkelt inte. De klarar av en eller annan anledning inte av det sociala trycket. Då är det lättare att ta sig till en liten skola med få elever, säger Janette Stenroos-Ek, som är platschef på Eva-enheten.
Kraven på att prestera kan också leda till annat än goda prestationer.
– Det är förstås svårt att säga vad som ligger bakom den här trenden. Men samhällsandan som sätter stor press på eleverna spelar säkert in, säger Stenroos-Ek.
Målet är att eleverna ska bli bättre under den tid de går i sjukhusskolan, men det kan ta månader. Ibland år. Meningen är ändå att eleverna ska återvända till sin egen närskola så fort de klarar av det.
Flummigt i öppenvården
Lagstiftningen om sjukhusundervisning utgår fortfarande från att barnen vårdas på avdelning, men i verkligheten vårdas allt fler inom den öppna vården. För dem är situationen oklar, då det inte finns klara regler för när undervisningen ska sättas in och vem som betalar. Vid årsskiftet träder en lagändring i kraft som ska skapa klarhet i bland annat detta.
– Redan i diagnosskedet borde man gå igenom eventuella behov av undervisning. Lagändringen preciserar när och hur mycket undervisning som ska ordnas. Tidigare har det varit mycket flummigt, säger Carita Glasgow, rektor vid Zacharias Topeliusskolan.
Lagändringen påverkar ändå knappast volymerna så mycket, då många barn inom den öppna vården redan nu får sjukhusundervisning.
För dem som vårdas på sjukhus är reglerna klara. En timme individuell undervisning per dag är vad sjukhusskolan erbjuder dem, men orken bestämmer hur mycket det blir.
Johannas son fick sjukhusundervisning vid Barnkliniken i nästan tre månader. Tanken på läxor kändes till en början grym då barnet var sjukt.
– Men det visade sig vara en väldigt bra sak. Förutom att man hänger med i undervisningen håller man uppe ett slags kontakt med omvärlden, man har rutiner och känslan av att livet går vidare. Att det var mycket vårdpersonal omkring störde inte undervisningen, säger Johanna, som egentligen heter något annat.
Och undervisningen var effektiv.
– Min son tyckte att han på en timme i sjukhusundervisningen lärde sig lika mycket som på en vecka i skolan.