Han ger barnen en paus från sjukdomen
För läraren vid sjukhusskolan gäller det att se eleven, inte bara den sjuka eleven.
Att bemöta svårt sjuka barn kräver mer än utbildning. Lyhördhet till exempel.
– Jag brukar försöka att alltid vara positiv. Barnen har hamnat i en situation som är negativ för dem. Då är det viktigt att föra med sig någonting positivt, att försöka pigga upp dem, att ge dem ett avbrott eller en frisk fläkt i allt det svåra, säger specialklassläraren Toni Valkeakari, som sköter största delen av den svenskspråkiga sjukhusundervisningen vid avdelningarna.
Man måste naturligtvis beakta hur eleven mår och orkar.
– Men själva vården är inte mitt bord, utan jag försöker sätta fokus på undervisningen. Jag tror att eleven också behöver det, att bli bemött som elev och inte som den sjuka eleven.
Det betyder inte att inte också existentiella samtal är tillåtna. Ibland gör läraren större nytta som terapeut än som lärare.
– Jag lyssnar och pratar gärna om barnet vill det, men det är viktigt att initiativet i så fall kommer från barnet.
Det blir mycket att härbärgera också för den som i sitt arbete möter svårt sjuka barn varje dag. Hur mäktar man med det?
– Det är nog så att arbetet ger mer än det tar. Att möta eleverna och se deras glädje och kämpaglöd ger kraft och ger perspektiv också på det egna livet, säger Valkeakari.
Effektiv timme
En timme undervisning per dag låter kanske inte så mycket för den som vill hänga med sin årskurs, men då undervisningen är individuell får man förvånansvärt mycket gjort.
– Men det krävs att barnet jobbar på egen hand också, till exempel med en förälder.
För Valkeakari var jobbet som sjukhuslärare ett hopp ut i det okända. Tidigare hade han jobbat som specialklasslärare och fem år inom missbrukarvården. Men han landade väl. Studierna kunde ändå ta upp sjukhusundervisningen mer, tycker han.
– Saken togs upp i samband med en kurs om barn med psykosociala svårigheter, men det var allt. Många av mina lärarbekanta har aldrig ens hört talas om att det finns ett sådant jobb som mitt, säger Valkeakari.