Teknologinyhet: Ligan får smarta puckar
Har du någonsin undrat vem som åker mest skridsko i en match? Vem som är latast? Vems skott som är hårdast? Eller vem som håller i pucken längst? Snart är det möjligt.
Tills vidare har all statistik i Finlands mest populära sportliga, ishockeyligan, hängt på några statistiknissar. På att de räknar rätt och på att de följer med matchen så noggrant som människoögat bara förmår. Summerar skott, adderar tacklingar, bokför tekningar. Men misstag sker alltid. Med hjälp av en ”smart” puck och ”smarta” spelare blir det snart möjligt för alla ligakonsumenter att ta del av en massa olika data. Preciserat: exakta data.
Den helfinländska produkten är utvecklad av företaget Quuppa som står för teknologin, samt av idrottsanalysföretaget SportIQ som implementerar den.
– Grovt förenklat kan man säga att tekniken fungerar lite som en GPS, men den fungerar inomhus och är 100 gånger noggrannare, säger Quuppas verkställande direktör Kimmo Kalliola.
– En GPS kan visa var något finns på 5-10 meters noggrannhet men med hjälp av det här chipet kan man på tio centimeters noggrannhet säga var pucken finns och hur spelarna rör sig.
Hur, frågar man sig kanske? Det lilla chipet som väger fem gram sätts i tillverkningsskedet in i pucken och sys in på varje spelares spelskjorta. Med hjälp av chipet samt antenner som finns runt omkring i hallen kan man i realtid följa puckens läge och hur varje spelare rör sig.
Trots att chipet är så litet att det knappast märks, är det enligt Kalliola mycket slitstarkt och har dessutom ett batteri som håller i flera år. Smartpucken ser likadan ut som en vanlig ”dum” puck och uppfyller Internationella Hockeyförbundets standarder.
Förutom att tekniken ger tränare relevant information om hur väl laget samt enskilda spelare följer spelsystemet, ger det även konsumenten – åskådaren, såväl i hallen som i hemsoffan – ett effektivt och roligt verktyg att följa med spelet. Anssi Vanjoki, styrelsemedlem i SportIQ, talar om ”Data-tainment”, det vill säga statistikunderhållning.
– Med hjälp av smartpucken blir sändningarna ännu bättre. Folk kan följa med hur spelarna rör sig i rinken, hur mycket de spelar, vem som håller i pucken och hurdana passningskedjor som bildas.
– Det baserar sig på numeriska fakta och kan dessutom ge en helt ny dimension åt vadslagningen. Man kan slå vad om vem som har de hårdaste skotten, ja, om vad som helst.
Men vad händer om pucken skjuts upp på läktaren och tas om hand av en åskådare?
– Nå, då vet vi åtminstone exakt var pucken finns, säger Vanjoki skrattande.
Ligans verkställande direktör Kimmo Rannisto är, precis som alla andra som är involverade i projektet, eld och lågor.
– Det är vårt ansvar att göra vår produkt (läs: hockeyn) lättare att följa och förstå. Vi måste klara av att modernisera innehållet och statistiken. Statistikunderhållning är dagens melodi.
Rannisto berättar att man även i de andra toppligorna visat stort intresse för smartpucken.
– Det här är ett stort och väldigt viktigt projekt för Ligan.
Systemet tas i bruk i januari i Tammerfors. Till en början fungerar det enbart i Hakametsähallen under Tapparas och Ilves matcher. Om och när och hur de övriga ligalagen börjar använda de smarta puckarna och de smarta spelskjortorna återstår att se.