Jubileums-VM ska ge imagelyft
Världen har förändrats en hel del sedan Finland och Lahtis senast stått värd för skid-VM. Hemma-VM som 100-åriga Finland ordnar 2017 ska bli mycket mer än en fest för skidfolket.
Dopningsskandalen i Lahtis 2001 är en ful fläck i den finländska skidsportens historia. Men när Finland fyller 100 år ska dopningsskandalen en gång för alla sopas undan då alla tiders hemma-VM går av stapeln i Lahtis.
- Lahtis har ordnat VM sex gånger tidigare:
- 1926
- 1938
- 1958
- 1978
- 1989
- 2001
- 2017
Den traditionella skidsportsorten Lahtis får ett ansiktslyft då stora backen förnyas och får ett nytt kylningssystem för avfartsbacken. Också skidstadion förnyas i form av en ny 18 meter bred bro med spår i bägge direktioner. Dessutom ska deltagarnas uppvärmningsområde ligga i närheten av läktarna så att åskådarna får chansen att följa med världsstjärnornas förberedelser från nära håll.
Men det som ska göra Lahtis-VM till en likadan – eller ännu större – succé som VM i Falun och Oslo är att göra VM-evenemanget till en publikfest, som passar många andra än bara skidfolket.
– Vi ordnar mästerskapen från en annorlunda synvinkel än till exempel under VM i Lahtis 2001. Världen är annorlunda i dag än vad den var då. Då kunde man köra hårt med bara det idrottsliga innehållet. Nu tänker vi på helheten från idrottens, turismens, åskådarnas, samarbetsparternas och underhållningens, showens, synvinkel, berättar Jesse Kiuru, evenemangschef för kommande VM.
Stämning i skogen
Efter en dag med kvaltävlingar kör VM i gång på allvar den 23 februari 2017. Elva dagar senare är festen slut.
Tävlingsarrangörerna hoppas på en publiksiffra mellan 200 000-300 000. Målet är att göra vinst med evenemanget vars budget ligger på lite över 20 miljoner euro. Jämförelsevis träffade VM i Falun i år en jackpot och kammade hem uppemot fem miljoner euro i vinst. VM i Oslo 2011 blev sju miljoner på plus.
– Visst var stämningen i Falun alldeles infernalisk, men vi har några idéer som de inte utnyttjade, säger Jesse Kiuru.
En av idéerna som Kiuru nämner är att utnyttja utrymmet i skogen där tävlingsspåret slingrar sig fram. Tillsammans med samarbetspartners ska det byggas några ... där åskådarna kan njuta av tävlingen med egen speaker, en jättescreen samt av mat och dryck.
– Vi vill föra ut åskådarna till skogen. Det handlar om upplevelsen. En del vill följa tävlingarna på stadion men många vill vara ute bredvid spåret. Det är vår uppgift att göra det bekvämt för dem och leverera tjänster ut i skogen där det händer, säger Kiuru.
Biljettpriserna då?
– Vi kommer att bjuda något för varje storleks plånbok. En ensamstående förälder ska ha möjligheten att ta sin familj till någon tävling. Förstås har vi också VIP- och premiumpaket, men vi försäkrar att skidfansen får följa tävlingar från bra platser. Inte så att vi delar ut en massa företagsbiljetter och sedan tänker på fansen. Tvärtemot, säger VM-projektets generalsekreterare Janne Leskinen.
Leskinen poängterar att Lahtis-VM vill bjuda något för alla. En viktig målgrupp är unga och unga vuxna.
– Stadion i Lahtis kommer inte att fyllas av skidfans i elva dagar i sträck. Vi måste kunna bjuda på ett evenemang som smakar alla, säger Leskinen.