Räikkönen populärast bland F1-förarna
Formel 1 Förarföreningen GPDA har låtit F1-fansen svara på en enkät och resultatet är klart: Den mest populära föraren är ingen mindre än Kimi Räikkönen.
Silverstone Resultatet kanske inte är helt överraskande. Finländaren är en stark personlighet och han säger vad han tänker och de två orden politiskt korrekt finns inte i hans vokabulär.
Dessutom är Räikkönen vad många beskriver som en racerförare av den gamla skolan – mycket tuff men juste i närkamperna.
Mer än 200 000 fans i 194 länder har svarat på enkäten online. Det är den största undersökningen som gjorts inom någon sport. GPDA fick flest svar från England, Frankrike, USA, Österrike och Tyskland.
En klar tendens bland supportrarna är att man inte vill ha några radikala förändingar inom sporten.
– Svaren är värda sin vikt i guld, säger GPDA:s ordförande Alexander Wurz.
– Vi har inte bara fått svar på våra 52 frågor utan också en vetenskaplig och omfattande bild av våra fans i hela världen. Det står helt klart att man inte vill bort från de historiska rötterna. Det låter kanske enkelt men allra helst vill publiken se de bästa förarna och teamen i de mest fantastiska bilarna tävla mot varandra.
– De vill ha en sport med konkurrens och inte bara en show. De anser också att de affärsmässiga intressena har blivit för viktiga.
Enligt fansens svar var 2010 ett av de bästa åren i F1 då sporten var teknisk, det fanns en bra konkurrens och tävlingarna var spännande.
För att förbättra sporten vill 80 procent att det skall finnas mer än en däcksleverantör, 60 procent vill att tankning under loppet skall bli tillåtet igen, 51 procent anser att det skall delas ut extra poäng för snabbaste varvet och inte mindre än 86 procent vill att förarna ska vara mer ärliga och öppna mot fansen.
Vad man inte gillar är konstgjorda regler för att göra loppen mer spännande.
Stallcheferna och internationella bilsportförbudet Fia diskuterar ivrigt hur man skall göra F1 mer attraktiv och spännande och frågan är om de kommer att lyssna på fansen och ta hänsyn till deras önskemål.
Stallen ställer sig något skeptiskt till det hela och säger att fansen inte tänkt på vilka följder ett förslag kan få.
Red Bulls teamchef Christian Horner säger till exempel att förslaget om två eller flera däcksleverantörer kan leda bli orättvisa.
– När vi hade två leverantörer koncentrerade sig Bridgestone på Ferrari och Michelin på Renault. De skräddarsydde däck för sina team medan alla andra blev lidande och det blev en ojämn kamp. Dessutom var loppen sämre eftersom man bara gjorde ett stopp och det ökade ju inte spänningen, säger han.
För ett par månader sedan diskuterade stallcheferna själva ett eventuellt tillåta tankning under loppen igen men drog snabb tillbaka förslaget. Tankningarna skulle minska antalet strategiska varianter och det skulle bli mindre omkörningar i loppen.
– I dag kan man blanda olika strategier och snabbt ändra men med tankstopp skulle det inte längre vara möjligt, förklarar Toto Wolff, Mercedes motorsportchef.