Mosley flaggar för budgettak
Formel 1 Max Mosley, som var FIA-ordförande 1993–2009, känner inte igen sin sport och är mycket kritisk över hur inkomsterna fördelas.
SHANGHAI Och han får medhåll i sin kritik av sin gamle vapendragare Bernie Ecclestone. Men Mosley säger också att Ecclestone och de stora teamen har alldeles för stor makt.
Ecclestone å sin sida säger att den nuvarande ordföranden Jean Todt inte är en bra lagspelare. Då Mosley var chef fungerade de två perfekt ihop. De regerade hårt och bestämt. Tills Mosley mer eller mindre tvingades avgå.
I dag har stallen för stort inflytande och kan genom de regler som finns när det gäller omröstningar lägga in ett veto och stoppa regeländringar. "Mister Formel 1" kunde därmed exempelvis inte stoppa de nya V6 turbo-motorerna.
Ecclestone har flera gånger sagt att vad grenen behöver är en diktator och inte demokrati.
– Vi hålls som gisslan av de stora teamens ovilja att komma överens om att sänka kostnaderna och ändra saker och ting.
Mosley drar upp sitt gamla förslag om ett budgettak för alla stall på maximalt 45 miljoner euro exklusive förarlönerna. Mosley, som en gång ägde Marchstallet, berättar att den första säsongen var budgeten omräknat drygt 150 000 euro, motsvarande mellan en och två miljoner euro i dag.
2008 försökte Mosley klubba genom sitt förslag men motståndet var massivt och teamen hotade med att starta sin egen serie och förslaget stoppades effektivt. Idag anser Mosley att han hade rätt och många håller med honom.
Slöseri
Idag verkar det inte finnas någon övre gräns och man gör av med mer än man tjänar. Så inte undra på att flera stall har försvunnit de senaste åren. Caterham gjorde konkurs förra året och andra kämpar med kniven mot strupen. Lotus har stora skulder, Force India hade inte råd att köra vintertesterna.
Manor Marussia lyckades med konstrycket att vända en konkurs men kunde inte köra loppet i Australien trots att man fanns på plats. I Malaysia ställde man upp med en bil. De stora däremot har en budget på minst 100 miljoner för att nå samma resultat som March och Tyrrell gjorde.
– Om det fortsätter som det gör nu kommer det hela att braka ihop, varnar han.
– Alla stall måste sätta sig runt ett bord och vi måste förklara för dem att formel 1 har ett mycket stort problem. Några har mycket pengar, de flesta lite. När ett stall har flera gånger så stor budget är det lika med att de kör med en större motor.
– Och det är orättvist. Det måste finnas en viss jämvikt mellan pengar och sport.
Hans förslag är enkelt. Alla inkomster från bland annat tv-rättigheter skall delas lika och inte som nu att några team får största delen plus en bonus medan resten får nöja sig med vad som blir över. Enligt vissa uppgifter delar Ecclestones företag ut 900 miljoner dollar varje år till teamen.
– Dessutom måste man se till att stallen inte gör av med mycket mer än så. Som det är nu får de rika teamen mer pengar från Bernie Ecclestone och intar en starkare position och de andra kan inte hänga med för att deras budget inte är tillräckligt stor.
– Det är helt fel.
Det stall som har stora sportsliga framgångar och vinner titlar lockar automatiskt till sig sponsorer medan resten har det mycket svårare.
Svunna tider
Det fanns dock en tid när de små hade en chans. Mosley tar Tyrrell som exempel, ett litet privat team med ca 20 anställda vann VM-titlar. Idag har de stora teamen upp till 1 000 anställda. För ett par år sedan minskade Mercedes sin personalstyrka men sedan förra året har man anställt många för att inte tappa det försprång man har.
Och det drar ju automatiskt med sig att man behöver mer pengar. Ferrari och Red Bull vill inte vara sämre och satsar stort för att komma ifatt.
Intresserar det publiken? Mosleys svar är nej.
– Allt är ju så hemligt. Det har helt enkelt gått för långt. I slutet av min tid som ordförande ville jag införa en gräns som ingen fick överskrida men jag lyckades tyvärr inte.
Mosley får medhåll av sin gamle kumpan Bernie Ecclestone, som fortfarande styr och ställer. Ibland gör han bort sig med diverse underliga uttalanden och ibland kommer 84-åringen med kloka förslag.
Nu har även han tröttnat.
– Bland annat vill jag att vi skall gå tillbaka till de gamla härliga högljudda 2,4 l V8-motorerna. Det var riktiga motorer som lät som en formel 1-motor skall låta.
– Och det vill också publiken. Dessutom skulle det bli billigare för teamen och loppen var också mycket bättre och mer spännande. Jag vill inte uppleva att formel 1 förstör sig själv bara för att några människor har gjort ett fel.
Ecclestone anser att en av de skyldiga är Mercedes och han har med en blandning av ironi och sanning sagt till teamchefen Toto Wolff att på hans gravsten kan det stå "jag hjälpte till att ta död på formel 1". Mercedes spelade nämligen en stor och kanske direkt avgörande roll när man ville slå fast och inte ändra de nuvarande reglerna för motorerna.
– De gör allt bara för sig själva och inget för sporten. De är mycket mer egoistiska än förr och det finns de som inte ens kan tänka längre än nästa lopp och de kan inte tänka framåt, säger Ecclestone.
Och så slår 84-åringen näven i bordet.
– Om alla vore vuxna, och det har jag sagt till dem, då kunde vi snabbt enas och ändra något redan till nästa lopp.
The Max and Bernie Show fungerade perfekt i många år för bägge ville samma sak. Och de bestämde och teamen kunde inget annat än lyda.
Hur är samarbetet med den nuvarande presidenten Jean Todt? Ett välkänt faktum är att harmonin inte är den bästa mellan dem.
– Jean är en aning ... , säger Ecclestone och överlägger innan han fortsätter.
– Han vill att alla är lyckliga. Max och jag vi struntade i det så länge vi gjorde något som förde sporten framåt.
Pekas ut. Ett av stallen som får sig en känga är Mercedes.