Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Barbro Teir
    Mediepulsen
    Barbro Teir
    Vi vill bjuda in så många användare som möjligt att ta del av vår journalistik.

    Nya sajter utan betalvägg

    Publicerad: 01.02.2016 11.47 • Uppdaterad: 01.02.2016 13.19

    Ämnesord

    • Massmedier
    • betalmur
    • The Guardian
    • KSF Media

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    ”Om du tänker på journalistik, och inte affärsmodeller, kan du bli ganska uppspelt över framtiden. Om du bara tänker på affärsmodeller, kan du försätta dig själv i ett helt paralyserat tillstånd.” Så sade Alan Rusbridger för sex år sedan.

    The Guardians tidigare chefredaktör är känd som en stark försvarare av yttrandefrihet och en lika stark motståndare mot betalmodeller på nätet. Efter två decennier lämnade 62-åringen i somras över en starkt förlustbringande tidning till sin efterträdare Kathrine Viner, den första kvinnan på posten.

    Förra veckan skrev Financial  Times att Guardian ska spara över 70 miljoner euro (54 miljoner pund), vilket motsvarar 20 procent av kostnaderna.

    Samtidigt ser man över intäktspotentialen. Guardian överväger att införa någon form av betallösning på sin sajt, bekräftade koncernchefen David Pemsel. Det är en större nyhet än att man måste spara.

    Financial Times, New York Times, Economist, Helsingin Sanomat – många stora mediehus har en betalvägg på sin sajt. Antingen direkt eller efter några lästa artiklar blir det stopp. Vill man läsa mera får man betala för sig, med pengar.

    The Guardian har envetet hållit fast vid öppen tillgång till sitt material på sajten. Man kan surfa runt i timmar och läsa om allt från världspolitik till mode, långa analyser och snygga filmer samsas med snabba nyheter och kommentarer. Man har också en betal-app som rider på argumentet att den är fri från annonser, men de är verkligen inte störande många på sajten heller, trots att man lär få in en fjärdedel av sina annonsintäkter digitalt.

    Som de flesta stora mediehus torde Guardian kunna hålla kvar tillräckligt många betalande sajtanvändare av de nuvarande tio­tals miljonerna unika besökarna för att företagarna ska tycka att det är värt att synas på sajten.

    När KSF Media i övermorgon lanserar sin helt nya app för innehållet i HBL, Östnyland och Västra Nyland, och de nya sajterna HBL.fi, vastranyland.fi och on.fi, då går vi in för en affärsmodell som vi genom tester på privat- och företagskunder tror att passar just vår marknadsnisch:
    – Appen bjuder på allt innehåll från de tre tidningarna, från nyhetsflöden till överskådliga paketeringar (till exempel en morgon- och en kvällsversion) till pappersreplikor i form av e-tidningar. Appen får man tillgång till genom ett månadsabonnemang som man betalar för i euro.
    – Sajterna bjuder på snabba nyheter som man kan ta del av enligt redaktionens prioriteringar eller sitt eget, personifierade flöde. Vi slopar betalväggarna och erbjuder detta innehåll mot att användaren registrerar sig.

    Valet att öppna sajterna baserar sig på vår marknadssituation. Vi vill bjuda in så många användare som möjligt att ta del av vår journalistik. På sajterna kan vi skapa goda miljöer för annonsörerna, där de når inte flest användare, men nog de bästa potentiella kunderna. Våra intervjuer med yngre användare, som vi också vill nå, visar att de inte tänker betala för sajtinnehåll med mer än en registrering – för appar är betalviljan dessbättre högre.

    Under det halvår som vi intensivt jobbat med att utveckla nya digitala tjänster har jag blivit allt mer övertygad om att det är kontraproduktivt att ställa journalistik mot affärsmodeller, papperstidning mot digitala produkter. Krasst uttryckt: utan innehåll inga säljbara produkter, utan fungerande distributionskanaler inga läsare av innehållet och därmed inga annonsörer.

    Journalistik och affärsmodeller – själv blir jag uppspelt av den balansgången.

    Barbro Teir
    Ta kontakt Flera artiklar av Barbro Teir

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet