Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Maja-Stina Andersson
    Mediepulsen
    Maja-Stina Andersson
    Det här är en grupp kvinnor som beräknas samla in över 100 000 euro utan att få en cent betalt för sitt arbete.

    Mediefenomenet lucia

    Publicerad: 02.11.2015 06.12 • Uppdaterad: 02.11.2015 06.27

    Ämnesord

    • Finland
    • Lucia 2015
    • Mediepulsen

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    En efter en sätter de sig framför mig i en stol och jag säger "Berätta om dig själv!".

    Den första studerar lagböcker hela dagarna för hon tänker arbeta med mänskliga rättigheter. Nästa person berättar att hon ligger i stenhård gymnastikträning men blir som gladast när hennes juniorer lyckas. Mitt tredje intervjuobjekt spelar skivor på nattklubbar och har uppträtt på Finlands största festival. Alla frivilligjobbar för välgörenhet.

    Via journalistyrket möter jag ganska ofta den här speciella sortens viljekraftiga kvinnor. Det spelar ingen roll om de är författare, affärskvinnor eller som nu, luciakandidater. När ögonen lyser vet man genast vem man har att göra med.

    Men när det gäller luciakandidaterna mattas glansen av så fort den första artikeln publiceras. De sedvanliga kommentarerna på nätet är som alltid prydligt uppdelade i två läger.

    I det ena lägret kritiseras kvinnorna för hur de ser ut: vem är snygg och vem är inte snygg?

    I det andra lägret kritiseras de för hur de ser ut (!): för likadana, för "typiska" lucior.

    Luciatexterna tycks alltid trilla rätt in i en kontext som verkar omöjlig att bryta sig ur – det blir alltid, alltid en diskussion om hur kandidaterna borde vara eller inte vara. Snäll är inte bra, för "alternativ" är inte heller bra. Ett skol­exempel på dubbel bestraffning.

    Kritiken av den snäva lucianormen är viktig i sig. Jag har vänner som avskyr luciatraditionen sedan det redan på deras dagis stod det klart att bara de söta och blondlockiga kunde blir lucia. Alla andra lärde sig snabbt att de inte besatt ens de grundläggande egenskaperna för att sprida ljus och glädje. Så är det givetvis inte, men mellan raderna lyser lucianormen stark hur många brunhåriga luciakandiater som än ställer upp i luciavalet.

    Ett försök gjorde i Sverige när man bara visade kandidaternas sjungande munnar i luciavalet.


    Det har gjorts många försök att mjuka upp den benhårda lucianormen. Både Folkhälsan och allmänheten ropar varje år efter luciakandidater med mörk hy, med funktionsnedsättning, med kort hår. Men blir det en storm av "alternativa" som anmäler sig? Nja. De som vill manifestera en alternativ lucianorm gör det på tryggt avstånd från de officiella sammanhangen. Och varför skulle man inte det? Ingen vill väl definieras av annorlundaskap precis som ingen vill känna sig som en kvotkvinna.

    Ett försök gjorde i Sverige när man bara visade kandidaternas sjungande munnar i luciavalet. Men tilltaget möttes av ramaskri. Ett annat normbrytande försök gjordes i Malmö­ där man öppnade luciavalet för män år 2013. Den positiva responsen var massiv, men i slutändan blev valet ett fiasko då bara en man anmälde sig. Han drog dessutom snabbt tillbaka sin anmälan när han insåg att han stod ensam.

    Lucia klämmer åt en känslig nerv i diskussionen om kvinno­bilder. Varför det blir så kan man bara gissa, men min egen gissning är att det beror på att vi de facto har att göra med ett renodlat mediefenomen.

    Luciatraditionen blev riktigt populär först på 1920-talet när Stockholms Dagblad ordnade det första "luciavalet". Därifrån spred sig idén överallt, uttryckligen som ett val där man kan rösta. Med den bakgrunden är det kanske inte så konstigt att lucia blev som hon blev. Kanske speglade hon mest av allt samtidens härskande mediebild av perfekta kvinnor?

    För lucia är ju egentligen något helt annat. Traditionen kommer inte bara från det sicilianska helgonet utan också från folkligare traditioner. Fram till 1753 följde man den julianska kalendern enligt vilken den 13 december var årets mörkaste dag. Den natten var det fart i andevärlden och det gällde att se upp för demoner och troll. För säkerhets skull höll man sig vaken hela natten och allra helst klädde man ut någon till jesusbarn (ljus i håret symboliserade en gloria) och delade ut mat åt grannar och vänner så de inte skulle somna.

    Jag har svårt att tänka mig att detta "jesusbarn" var en spegel av sin tids kvinnoideal och utan mediernas inblandning hade luciatraditionen kanske sett helt annorlunda ut idag. Men det är bra att påminnas om vad lucia är i grunden, och vad luciakandidaterna står för.

    Det här är en grupp kvinnor som tillsammans beräknas samla in över 100 000 euro för att hjälpa utsatta barnfamiljer, utan att få en cent betalt för sitt arbete. Jag önskar att just sådana kvinnors insatser skulle få mycket mera utrymme i medierna – utan att en själ bryr sig om hur de ser ut.

    Maja-Stina Andersson
    Ta kontakt Flera artiklar av Maja-Stina Andersson

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet