Bakom kulisserna
Vi vet alla att det som visas inom ramen för reality tv inte är sant, men är vi redo att se hur denna manipulation går till?
Vad har The Mary Tyler Moore Show, The Newsroom och 30 Rock gemensamt? Jo, alla är tv-program om hur det är att producera ett tv-program. Det finns ganska många av dem. Sports Night, The Larry Sanders Show, Studio 60 on the Sunset Strip, Episodes. Dessa program tar sig an nyheter, sport, humor, talkshows och sitcoms. Men var är tv-programmet som handlar om hur det är att producera reality tv?
I podden Slate Culture Gabfest menar Julia Turner att idén om att göra en "bakom kulisserna på en reality show"-show är något som ständigt florerar bland branschfolk men att det inte har gjorts för att det är en alldeles för cynisk och mörk värld. "Folk vill alltid göra bakom kulisserna på porr och reality tv /.../ men bägge industrier är för jävla dystra", säger Turner.
Vi vet alla att det som visas inom ramen för reality tv inte är sant, att det är klippt så att det ska se ut på ett visst sätt, att de olika deltagarna får "roller" (den snygga, den bitchiga, den korkade och så vidare) och att allt som sägs och görs är vinklat. Reality tv visar en ytterst regisserad och producerad "verklighet". Men är vi verkligen redo att se hur denna manipulation går till?
Anledningen till att ämnet diskuterades i SCG är Lifetimes nya dramaserie UnREAL som äntligen tagit tjuren vid hornen. Den handlar nämligen om hur en Bachelor-liknande show produceras. Och den är mörk. Jävligt mörk.
I centrum hittar vi reality tv-producenten Rachel (Shiri Appleby), som återvänder till en ny säsong av Everlasting efter att hon i slutet av föregående säsong brutit ihop totalt. Men hon är skrämmande bra på sitt jobb och chefen Quinn (Constance Zimmer) behöver henne.
I det första mötet med Rachel ligger hon på golvet i en limousin som ska ta några av de tävlande kvinnorna till inspelningsplatsen. Hon har på sig en tröja med texten "This is what a feminist looks like". Här skrivs den inre konflikten verkligen ut. Rachels värderingar går inte ihop med den tv-show hon producerar men samtidigt njuter hon av att vara bra på sitt jobb.
För producenterna bakom Everlasting räcker det inte att bara klippa om material för att bygga ett specifikt narrativ - att skapa serien kräver lögner, manipulation, utnyttjande av bakgrundsinfo, tryckande på knappar, undanhållande av information, isolerande av deltagarna från den yttre världen, skapande av drama genom att vända deltagarna mot varandra och spridande av rykten. Ja, listan är lång och allt som oftast svår att smälta. Teamet bakom UnREAL har själva erfarenhet av att jobba med reality tv så oddsen är, skrämmande nog, att det inte är alltför överdrivet.
Vad UnREAL försöker göra är att blotta själva konstruktionen, visa den äckliga baksidan och samtidigt försöka förstå psykologin bakom såväl de framför som bakom kamerorna. Allt utan att falla för frestelsen att göra satir av det.
För oj vad lätt det är att göra narr av dessa program. Ett praktexempel är Burning Love, en Ben Stiller-producerad komediserie enligt Bachelor/Bachelorette-formatet. Burning Love parodierar alla aspekter av konceptet. I samma anda som Childrens Hospital (en parodi på samtliga sjukhusserier) drar serien sig inte från att gå för långt. Här är deltagarna hemlösa, gravida, pensionärer, blinda, utklädda till pandor (för att det yttre inte ska distrahera från den inre) och ungkarlen är både korkad och ytlig.
Men UnREAL vill inte håna, den tar i stället samtliga karaktärer på allvar. Och det är ett mycket intressantare och mer komplext grepp. Det är nästintill ofattbart hur den lyckas få en att bry sig om människor som lever på att vända kvinnor mot varandra och utnyttja alla deras svagheter. All in the name of great tv.