Slagsidan på sidorna
Slipsgänget besegrade Byxdräkterna med 72-28. I den senaste matchen om medieutrymme krossade de manliga experterna åter sina kvinnliga kolleger. Speciellt i serien ekonomi dominerade männen totalt. Många hade väntat sig ett betydligt jämnare resultat. I snacket efter matchen var det ingen som riktigt kunde förklara siffrorna.
När forskarna Ville Pitkänen och Mari K. Niemi i veckan presenterade sina färska rön om fördelningen av experter som uttalar sig i medierna var det många som suckade djupt. Forskarna från Åbo universitet hade analyserat 4 500 artiklar och inslag producerade av Helsingin Sanomat, Yle och FNB. Slutresultatet var alltså att 72 procent av experterna som syns och hörs i medierna är män.
Också här på HBL har vi med jämna mellanrum granskat oss själva utifrån samma frågeställning. Under de bästa månaderna kommer vi upp till en jämn könsbalans bland experterna, men speciellt de månader som domineras av ekonominyheter får en kraftig slagsida. Då blir det lätt Sixten Korkman.
Flera internationella studier talar samma språk. Trots att utvecklingen under de senaste decennierna har varit positiv, så är den globala fördelningen i nyhetsmedierna fortfarande ungefär 80-20 till de manliga experterna.
Forskarna har inget entydigt svar på frågan varför det ser ut så här. Att journalistkåren eller universitetsvärlden skulle vara manliga arbetsplatser och därför gynna manliga experter stämmer inte längre. Att kvinnliga experter skulle förhålla sig negativare till att ställa upp för intervjuer duger inte heller som förklaring. Pitkänens och Niemis forskning motbevisar det.
Niemi är sannolikt något på spåret när hon uppmanar kvinnliga universitetsforskare att modigare uttala sig om saker som också ligger i utkanten av den egna kärnkompetensen. Eventuellt är självkritik ett drag som är tydligare hos kvinnliga experter? För oss stressade journalister kan det därför vara en lättare utväg att ringa mannen som myndigt förklarar hur hela landet ligger.
Men givetvis är det vi inom journalistkåren som kollektivt har den största anledningen att se oss i spegeln. Att bygga upp nya nätverk av experter tar inledningsvis tid men på lite längre sikt ger ett bredare expertfält ett bättre och mångsidigare innehåll.
Obalansen i könsfördelningen är dessvärre endast en av utmaningarna. I matcherna där personer med en annan hudfärg, ungdomar och invandrare ställs mot vita, medelålders finländare är siffrorna i mediematchen ännu fulare.