Mot strömmen
Medan mediehusen i västvärlden nedbemannar under smärtsamma former finns det ett mediekonglomerat som gör precis tvärtom – arabiska Al Jazeera.
Häromveckan kunde vi läsa att Al Jazeera, med bas i penningstinna gulfstaten Qatar, ansöker om sändningstillstånd i Sverige för tiden 2014–2020. Sverige är "en målnation" med "hög nivå av förståelse i mångkulturell demografi".
En annan målnation där Al Jazeera redan etablerat sig är USA. I början av året lyckades mediehuset komma över ett länge eftertraktat amerikanskt sändningstillstånd genom att köpa tv-kanalen Current TV av ingen mindre än den tidigare presidentkandidaten Al Gore. En affär som enligt uppgifter i New York Times gick lös på 500 miljoner dollar.
För Al Jazeera handlar det inte om pengar utan om att bryta ny mark. Tack vare sändningstillståndet i USA kan man nu nå 40 miljoner amerikaner direkt. Tidigare har man kunnat se den engelska versionen av Al Jazeera (English) i storstäder som Washington och New York medan mindre kabel- och satellitbolag runtom i landet vägrat ta in kanalen i sitt utbud.
Nu kringgår man alltså motståndet – som har en klar mental klangbotten – genom att starta en helt egen tv-kanal. Och Al Jazeera gör det både smart och snyggt. 900 personer har anställts för uppstarten och av dem är 400 redaktionell personal. Namnstarka journalister från CNN, CBS och NBC har värvats, till exempel CNN:s tidigare nyhetsankare Soledad O’Brien.
Läser man recensionerna av de första programmen är det klart godkänt. Ana Marie Cox skriver i the Guardian att AL Jazeera America är "just den nyhetskanal som amerikanerna behöver" – inte trots att den är "fiendens röst" utan just därför. Hon fäster också vikt vid en annan aspekt: Inte bara uppbemannar Al Jazeera när andra nedbemannar utan även rent journalistiskt går kanalen motströms genom fördjupade program kring ett ämne istället för den annorstädes så förhärskande snuttifieringen.
En i sanning spännande satsning som det ska bli intressant att se vart den tar vägen!