Tågtrafiken kör in på nya spår
Regeringen har igen detonerat en tågbomb. Röken hade inte hunnit lägga sig efter beskedet om nedläggningen av tågtrafik på ett antal sträckor, bland annat Y-tåget till Sjundeå och Ingå, förrän vi fick höra att persontrafiken öppnas för konkurrens.
Den här nyheten väckte betydligt mer reaktioner och känslor än beskedet år 2007 då godstrafiken avreglerades. Hittills har bara ett bolag signalerat planer på att inleda trafik i Finland. Det förefaller inte så lukrativt att ta upp kampen om godstrafiken med VR.
Kring persontrafiken finns det säkert ett större intresse och farhågorna om att det leder till försämringar och att fler sträckor läggs ner är stora speciellt på vänsterhåll.
Och visst finns det orsak till oro, men det är tudelat eftersom ökad konkurrens i de flesta fall också ger en hel del fördelar, såsom bättre service och lägre pris. Vi ska dessutom inte glömma att VR hör till de bolag som fått ta emot mest spott och spe – ofta välförtjänt – på grund av dålig service, höga biljettpriser och tågförseningar stup i kvarten. Här finns definitivt rum för mycket förbättringar som ett konkurrensläge säkert också kan ge.
Det är bara två år sedan Kommunikationsministeriet slog fast att VR kan köra ostört ända fram till år 2025. Men det var mer önsketänkande. En avreglering hade ändå antagligen kommit tidigare eftersom grundregeln i EU är att alla företag ska ha tillgång till marknaderna – nu även järnvägstrafiken. EU:s så kallade fjärde järnvägspaket innehåller ett förslag om att öppna marknaderna för inrikes persontrafik på järnväg för nya aktörer och tjänster från och med december 2019.
Nu meddelade kommunikationsminister Anne Berner (C), helt överraskande, att det redan i vår ska finnas regler för hur persontrafiken på järnvägen får öppnas för konkurrens.
VR:s medtävlare får till en början endast tillgång till de sträckor som redan har lagts ned eller de som det nyligen beslöts att ska läggas ner i mars.
Att det skulle finnas ett stort intresse för sträckor som stängs på grund av att de är så olönsamma förefaller ologiskt. Eller har VR skött sig dåligt och inte insett potentialen? Eventuellt kunde det förstås vara ett sätt för nya aktörer att få in en fot med tanke på fortsättningen då persontrafiken öppnas mer.
Det är inte alls självklart att multinationella järnvägsbolag nu slänger sig över det finländska järnvägsnätet. Finland är sannolikt inte lika lockande som många andra länder inom EU. Finland ligger avlägset och har en liten befolkning på ett stort område. Dessutom har vi en annan spårbredd än övriga länder, utom Ryssland och några forna Sovjetstater. Det är således väldigt få bolag som förfogar över materiel som passar i Finland. Frågan om VR:s lok och vagnar kan säljas eller hyras ut måste diskuteras.
Det är inte givet att snabba förändringar kommer att ske då monopolet öppnas. Det finns ingenting som garanterar att allting kommer att gå som på räls, lika lite som det är givet att det kommer att spåra ur.
Oberoende av om VR också i fortsättningen är huvudaktör eller om det kommer in nya bolag på marknaden så kan staten inte svära sig fri från sitt ansvar för att tågtrafik ska finnas också i framtiden på vissa olönsamma, men för befolkningen viktiga sträckor. Staten kan agera genom regelrätt upphandling eller på annat sätt. Om bara den politiska viljan finns.