VW-bubblan som sprack
Volkswagen har i decennier varit symbolen för tysk kvalitet, precision, pålitlighet och trygghet. Så är det inte längre.
VW är en jätte som tillverkar fler bilar än någon annan, i fjol nära tio miljoner. Koncernen sysselsätter 600 000 människor och har en omsättning som är nästa fyra gånger Finlands statsbudget. Vinsten var över 11 miljarder, men nu vet vi att den uppstod delvis genom falsk marknadsföring.
Tysklands överlägset största biltillverkare har på grund av snikenhet fuskat för att klara ädla miljökrav, lurat myndigheter och kunder. VW har förstört sitt rykte för en lång tid framåt – eventuellt för alltid.
Fusket uppdagades av en liten internationell miljöorganisation, International Council on Clean Transportation. Det visade sig att en del av Volkswagens dieselbilar är utrustade med en mjukvara som begränsar utsläppen av kväveoxid då de testas. Vid normal körning tillät programmet upp till 40 gånger för stora utsläpp. Dieselsnålare bilar med bättre prestanda blev en marknadsfördel som VW skaffade med otillåtna medel.
Det är inte bara i bilarna som exporterats till USA som man fifflat, samma sak har också skett i Europa, men vi vet ännu inte i vilken utsträckning.
Brottsutredning har inletts i Tyskland och privatpersoner har inlett processer mot VW. I USA hotas biltillverkaren av ersättningar på upp till 16 miljarder euro. Samtidigt har VW:s aktiekurs störtdykt.
VW-koncernen har länge varit en framgångsrik biltillverkare speciellt på den europeiska marknaden. Nu har man gjort stora ansträngningar för att få ett bättre fotfäste i USA. Det gick så långt att man tog till förbjudna medel. Man blev blind i jakten på marknadsandelar.
Att fuska är alltid fel och fegt. Att fuska då företaget redan gör bra resultat verkar idiotiskt. Genom att dessutom fuska i miljöfrågor förstör man ett av de stora säljargumenten på dagens bilmarknad. Miljövänliga bilar står högt i kurs. Samtidigt ses Europa och EU som en föregångare i kampen mot klimatförändringar och minskade utsläpp. VW har nu skadat också den bilden.
Nu går kvasten, vd Martin Winterkorn tvingades gå i onsdags och efterträddes i fredags av Porsche-chefen Matthias Müller. Häromdagen avskedades också några andra direktörer, bland andra utvecklingscheferna för VW och Audi.
Något annat hade inte varit möjligt, en skandal av den här magnituden måste resultera i att ansvariga personer får gå, men det återställer inte förtroendet för VW eller den tyska bilindustrin som helhet.
Man föreställer sig att Volkswagen på alla plan i alla hörn av världen nu skulle göra allt för att rädda det som räddas kan. Att importören i Finland, VV-Auto har valt att inte kommentera det hela över huvud taget förefaller minst sagt konstigt. Någonting kan man alltid säga – åtminstone be om ursäkt på VW:s vägnar.
Nu inställer sig förstås frågan: Kan det vara bara VW som har fallit för frestelsen att frisera utsläppssiffrorna? Eller är det här början på en jätteskandal inom bilbranschen, som just har återhämtat sig från en verklig djupdykning?
Enligt en ny studie som Internationella trafikforskningsinstitutet ICCT har gjort klarade bara en av 32 dieseldrivna bilar gränsvärdena för kväveoxidutsläpp. Många visade upp dubbelt så höga utsläpp som vad som är godkänt. Det här betyder inte att alla skulle vara manipulerade. Så här "små" överskridningar sker på grund av att de förhållanden som råder i testlaboratorierna, där bilarnas officiella utsläpp slås fast, klart skiljer sig från körning i verkligheten. VW:s manipulerade bilar släppte ut upp till 40 gånger mer än tillåtet. Så stor är skillnaden inte mellan laboratorier och verklighet. Här finns fusket, VW tog det hela till en helt ny nivå.
Nya bilars utsläpp och bränsleförbrukning mäts i laboratorieförhållanden och i en alltför teoretisk körcykel. I den svenska tidskriften Vi bilägare har förbrukningen för 70 långtestbilar bokförts och under de två senaste åren har bilarna i snitt i verkligheten förbrukat nästan 30 procent mer än det står i deklarationen. Skillnaden i verkliga och testsiffror tog fart 2009 då bilskatten i flera länder knöts till mängden koldioxidutsläpp.
Nu ser det emellertid ut som om verklighetstrogna tester tas i bruk 2017. Det är på tiden. Då ökar förstås frestelsen att manipulera, men förhoppningsvis avskräcker VW:s krasch.