Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    John-Erik Jansén
    Ledare
    John-Erik Jansén
    Det är som om en del bilförare skulle känna sig överlägsna och osårbara när de är inneslutna i sin bekväma plåtbubbla.

    Dyster månad i trafiken

    Publicerad: 31.08.2015 20.10

    Ämnesord

    • Brott & Olyckor
    • Trafik och vägar
    • Övergångsställe

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Augusti var en dyster månad i trafiken. Åtminstone 30 människor dog, det är nio flera än i augusti i fjol.

    I många av olyckorna var offren fotgängare och cyklister.
    I Helsingfors och Tammerfors blev två barn på övergångsställen påkörda av tunga fordon.

    Trafikpsykologen Martti Peräaho funderar i Turun Sanomat (30.8) om också trafikbeteendet påverkas av trenden att förargelse och frustration ges fritt utlopp, på samma sätt som aggressiviteten får flöda fritt i den anonyma nätdebatten.
    Han tänker sig också att den växande själviskheten och jagfixeringen kan öka hänsynslösheten i trafiken, de svagare ska hålla sig undan. Det är som om en del bilförare skulle känna sig överlägsna och osårbara när de är inneslutna i sin bekväma plåtbubbla.
    Gentemot fotgängare och cyklister är bilföraren den starkare parten, men det borde göra förarna varsamma och inte övermodiga.

    Hårdare attityder i ett kallare samhällsklimat kan vara en del av förklaringen, men det finns också andra orsaker. Vår trafikmiljö är ofta väldigt oförlåtande, smala vägrenar leder till exempel till att små misstag kan bli ödesdigra.
    Efter olyckan på övergångsstället i Tammerfors fokuserade man på trafikljusprogrammeringen där ljuset samtidigt är grönt både för fotgängarna och för bilar som svänger till höger. 
    Till det säger trafikplanerarna att ändrad rytm skulle göra trafiken långsammare och öka risktagningen. Vid Kommunikationsministeriet utreder man ändå om det är möjligt att justera programmeringen.
    Många lastbilar har dessutom en död vinkel där föraren helt enkelt inte ser vad som finns i närheten. Det ställer ännu större krav på förarens vaksamhet.

    Det finns en åtgärd som är relativt lätt att ta till och som bevisligen ökar trafiksäkerheten.
    När Helsingfors för elva år sedan sänkte den tillåtna hastigheten minskade antalet skadade fotgängare med en femtedel och antalet krockar med trettio procent i områden där den högsta hastigheten blev 30 kilometer i timmen.
    Lägre hastighet ger längre tid att reagera, det kan vara skillnaden mellan liv och död. 

    John-Erik Jansén
    Ta kontakt Flera artiklar av John-Erik Jansén

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet