Köpcentrum i strandmiljö
Det stora handelscentret i Norra hamnen i Ekenäs fick grönt ljus. I Borgå vill Kesko bygga en Citymarket vid västra åstranden.
Handelscentret i Norra hamnen i Ekenäs har väckt stark kritik, förespråkarna har däremot hållit ganska låg profil. Samma mönster gick igen i den långa fullmäktigedebatten, som slutade med att planen godkändes med 22 röster mot 19.
Förespråkarna anser att Raseborg med sin risiga ekonomi inte ska tacka nej till investeringar. Kesko har i många år velat etablera en Citymarket i Ekenäs, och det är också en sådan kompletterad av rikssvenska detaljhandelskedjor som oftast nämns i samband med Norra hamnen.
Kritikerna både i Raseborg och i Borgå säger att ett stort handelscentrum utarmar centrumhandeln.
I Raseborg pekar man också på att affärskomplexet som bland annat innefattar en tunnel för järnvägstrafiken till Hangö och ett parkeringshus för femhundra bilar oåterkalleligt förändrar både hamnmiljön och stadsbilden.
I Borgå talar man om en kulturskandal som hotar en av Finlands viktigaste miljöer.
Diskussionen har hittills inte alls fokuserats på Keskos nya strategi som är koncernens svar på krisen inom detaljhandeln. Kedjan förnyar livsmedelshandeln, förändringen är störst inom flaggskeppsenheten Citymarket.
Kesko planerar bland annat att i likhet med Stockmann ta in samarbetsföretag som tar hand om bruksvarorna. Men då har kedjan inte ensamrätt till lönsamhetskalkylerna, också samarbetspartnern måste vara övertygad.
I Ekenäs har Kesko dessutom två jämnstora livsmedelsbutiker inom någon kilometers avstånd från varandra. Ger strategin utrymme för också en Citymarket?
Den omstridda planen har fått grönt ljus, och nu är det byggaren Mäenpää rakennus som ska svara på de öppna frågorna. Är finansieringen tryggad, och har man trovärdiga medaktörer, viktigast av dem är livsmedelsenheten som är ankare för de andra?
Byggföretaget fick ansvar för en av Raseborgs känsligaste miljöer. Företaget måste nu övertyga skeptikerna om att det inte bara är en god lösning, utan den allra bästa.