Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    John-Erik Jansén
    Ledare
    John-Erik Jansén
    Nu borde handelskamrarna i varvets närregioner ordna snabbkurser i exporttyska.

    Framtidstro i varvsindustrin

    Publicerad: 17.04.2015 00.15

    Ämnesord

    • Arbete
    • Ekonomi
    • Industri
    • Finland
    • Meyer Werft
    • Åbovarvet

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Det gick verkligen som i Strömsö. Den hotade varvsindustrin i Åbo är nu så trygg som något kan vara i den branschen.

    Ännu för ett drygt år sedan såg det dystert ut. Åbovarvet var en del av den sydkoreanska koncernen STX, vars ägare var nära konkurs. För att ta hem en order krävde Åbovarvet förutom de vanliga statliga stöden ett finansieringslån på 50 miljoner euro. Regeringen grubblade länge, men kom till slut fram till att det inte gick att bevilja lånet. Beställningen gick till STX:s varv i Frankrike.
    Många såg det som en av de sista spikarna i den finländska varvsindustrins kista.

    Men STX i Åbo höll sig vid liv, en order på två fartyg för det tyska rederiet TUI roddes i hamn, och i maj i fjol kom nyheten att staten och Meyer Werft i Tyskland förhandlar om att köpa Åbovarvet.
    I augusti i fjol var affären klar, staten och Meyer köpte varvet. Statens andel var 30 procent, och ägarskapet var avsett att vara tillfälligt.
    Som morgongåva fick Meyers varv i Åbo en beställning på två lyxkryssare.

    Sedan dess har solen skinit över varvet.
    Nu har man en orderstock värd ungefär fem miljarder euro, och om optionsavtalet med kryssningsrederiet Carnival går i lås har man jobb ända till 2022. Carnivalaffären är en ny inbrytning, rederiet har hittills gynnat det italienska varvet Fincantieri.
    Meyer, ett familjeföretag med tvåhundra års erfarenhet av skeppsbygge, köper redan nu statens 30 procent och blir ensam ägare. Så brukar vi ha det, säger vd Jan Meyer.

    Priset avslöjas inte, men industriminister Jan Vapaavuori, Saml, säger att staten gör en nätt vinst. Men viktigast är att varvsindustrins framtid tryggas. Ministern kunde ha tillagt att affären också har en handelspolitisk dimension, en stor del av varvsindustrin i Finland har ryska ägare.
    Meyers Åbovarv är en del av en europeisk koncern där besluten fattas i Papenburg. Det är ingen global ägare som ser enheterna i Finland som brickor som offras om en multinationell strategi kräver det. I själva verket är Åboenheten Meyers enda internationella varv.

    Meyer köpte Åbovarvet för att bredda sin egen kompetens. Vid varvet i Papenburg kan man inte bygga de största lyxkryssarna, men det kan man göra vid Pernovarvet i Åbo.
    I takt med att USA:s ekonomi har förbättrats har marknaden för lyxkryssare tagit fart. Åbovarvet var länge hovleverantör för de amerikanska lyxkryssarrederierna, och Meyer vill nu vara med i den konkurrensen. Kryssningsmarknaden har dessutom breddats, nu är Kina den största marknaden efter USA.
    Kina kan också kämpa om fartygsbyggena, och Jan Meyer medger att man inte kan konkurrera med priset. Men energieffektivitet, miljötänkande och säkerhet är varvets starka kort.
    Det är en kommentar till den till leda upprepade åsikten att den höga kostnadsnivån har slagit ut den finländska exportindustrin. Inte när det gäller specialiserade produkter med högt förädlingsvärde.

    I synnerhet i fråga om de största kryssarna fungerar dagens varv som operatörer, 80 procent av arbetet läggs ut på underleverantörer.
    Häromdagen kallade Meyer samman ett par hundra underleverantörer för att berätta vad man är intresserad av. Bland dem fanns SBA Interior i Svartå, som länge har levererat fartygsinredningar.
    Varvet räknar med att köpa in finländska leveranser för ungefär 650 miljoner euro per år. Till det kommer att de tyska varven köper in en femtedel av sina underleveranser utanför Tyskland, det handlar om 140 miljoner euro.
    Nu borde handelskamrarna i varvets närregioner ordna snabbkurser i exporttyska. 

    John-Erik Jansén
    Ta kontakt Flera artiklar av John-Erik Jansén

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet