Nöjda läsare räddar inte ekonomin
De flesta finländska medier vaknade för sent till förändringen.
De senaste dagarnas nyheter från tidningsvärlden kan te sig paradoxala.
Den årliga undersökningen, som 15/30 Research gör på uppdrag av bland annat Tidningarnas Förbund, visar att finländarna är allt nöjdare med sina dagstidningar. 59 procent uppger att de är nöjda med tidningarnas nuvarande produkt- och serviceutbud. Siffran är sex procentenheter högre än året innan. Allt fler uppger också att den tryckta tidningen upplevs som den bästa annonskanalen för produkter och tjänster.
Bland de undersökta meddelar hela 84 procent att de läser en tryckt dagstidning. Andelen har varit mer eller mindre oförändrad under de senaste tre åren.
Samtidigt nås vi av nyheten att österbottniska HSS Media tvingas till nya sparåtgärder. Samarbetsförhandlingarna berör hela personalen och var femte anställd mister kanske jobbet. Orsakerna till sparbeslutet är bekanta från många övriga mediehus i västvärlden: såväl prenumerations- som annonsintäkterna dyker snabbare än väntat.
Det paradoxala korsdraget i nyheterna har sina förklaringar. För det första har andelen hushåll som prenumererar på fler än en dagstidning minskat under de senaste åren. Allt fler väljer också att dela på ett exemplar, via läsning på exempelvis arbetsplatsen.
Annonsörerna har på grund av det ekonomiska läget mindre reklampengar att röra sig med. Med kniven mot strupen ökar lusten att testa nytt och i arsenalen av nya metoder ryms tidningen som kanal inte lika ofta med.
I det nya läget, när såväl läsarna som annonsörerna i allt stridare strömmar söker sig till digitala forum, har mediehusen generellt misslyckats i att hitta en ny intäktslogik. Få kvalitetstidningar i västvärlden har lyckats kompensera bortfallet från papperstidningen med nya digitala pengar.
Samtidigt är också tidningsbranschen, KSF Media inkluderat, expert på att späka sig själv. Exempelvis nyheten om de nya sparkraven på HSS Media fick generellt sett betydligt mera utrymme än de positiva nyheterna om finländarnas fortsatta tro på tidningen.