Efterklokhet, två år och några miljoner senare
Den förarlösa metron skjuts på framtiden i och med att direktionen för Helsingfors stads trafikverk (HST) i dag säger upp avtalen med Siemens. HST:s direktion fattade ett liknande beslut redan för två år sedan. Det förverkligades aldrig efter ett ingripande av biträdande stadsdirektör Pekka Sauri (Gröna) och stadsstyrelsen.
Nu har Helsingfors beslutsfattare i alla fall fått nog också högre upp i beslutshierarkin. Det stora problemet med den förarlösa metron har varit att Siemens inte har lyckats modernisera de äldsta metrovagnarna på ett sätt som automatiseringen förutsätter.
På grund av problemen med bland annat automatiseringen är västmetron redan i dag försenad med ett drygt år. Starten har flyttats till augusti 2016 men Helsingfors beslut kan skapa ytterligare fördröjningar. Västmetron är skapad utifrån att automatiseringen blir av, och det betyder att perrongerna är planerade för kortare tåg, som går oftare.
Det är skrämmande att metroprojekt alltid tycks råka ut för gigantiska problem. En orsak kan vara att det handlar om enorma byggen och att det därför är svårt att säga stopp i tid, eftersom projektet redan har kostat så mycket. Det är lätt att vara efterklok men att ge Siemens ännu en chans för två år sedan kostade skattebetalarna en hel del.