Pinsamt, Helsingfors!
Det skulle bli en häftig stadsfestival, tänkt att marknadsföra Helsingfors som en dynamisk och pulserande musikstad i MTV, världens största tv-kanal för unga. Men frågetecknen kring stadens och ministeriernas val att sätta 850 000 euro på stadsevenemanget MTV Push blir allt fler.
På sociala medier meddelas om dålig uppbackning. Till onsdagens Blockparty vid Domkyrkan dök bara ett hundratal personer upp. Lika illa var det under torsdagens huvudkonsert på The Circus. Trots toppnamn som brittiska Charlie XCX och biljettpris på 5 euro valde arrangörerna att dela ut biljetter gratis och rekrytera publik via statistforum på Facebook. Vad gick fel?
Från stadens håll vill man inte kännas vid något misslyckande. Där slår man ifrån sig anklagelserna genom att skylla på dålig kommunikation. Staden hoppas fortfarande på globalt genomslag för det 30 minuter långa tv-program som ska ge synlighet och kanske få MTV European Music Awards att komma till Helsingfors. Men jättesumman pengar måste ifrågasättas. Inte minst i relation till hur sparsamt staden valt att stödja populära evenemang som restaurangdagen eller Flow.
Som det ser ut nu får Helsingfors stad snopet stå med skämskudden. En så pinsam felprioriteringen måste öppna beslutfattarnas ögon för vilka evenemang som i längden ger trovärdighet och synlighet, samt till vilket pris det får ske.