Finnair kommer vidare med en övergripande lösning
Flygbolaget Finnair har kört in i läge där det inte kommer någon vart med den nödvändiga förnyelsen för att vända tunga förluster till ett positivt resultat. Förhandlingarna med kabinpersonalen om att sänka lönerna och förlänga arbetstiden har avbrutits. Om de inte leder till resultat slutar förestående samarbetsförhandlingar med massiva uppsägningar och en utläggning av allt fler funktioner.
Arbetsgivarens bud till personalen har mera liknat ett ultimatum än en förhandlingsinvit. Ett sidospår till de pressade förhandlingarna är att några kabinanställda bildat en egen förening som skulle vara beredd att acceptera arbetsgivarens sparvillkor för att få behålla jobben. Resultatet är sannolikt bara mera splittring och onödiga prestigekamper. Det är den övergripande lösningen för Finnairs framtid som saknas.
Bolagets styrelse och vd håller fast vid att avkastningen på Asienstrategin ska fördubblas till 2020. Risken är att det går som för Nokias smarttelefoner: man väntar och väntar på tillväxten men den kommer inte. Finnair är inte det enda flygbolaget som har en Asienstrategi och konkurrensen blir hårdare när lågprisbolagen är redo för långa flygningar.
Frågan är om det finns tungt vägande skäl för staten att vara majoritetsägare. De nationella flygbolagens tid är förbi. Finnair behöver nytt kapital samt riktlinjer för ägarstrukturen i sin spaning efter en partner.