STX-varvet är i akut behov av nya ägare
Det kom inte som en överraskning att STX Finlands varv i Åbo förlorar beställningen av två bilfärjor till det tyska varvet S+P Werften i Stralsund. Det har gått mer än ett halvt år sedan beställaren Scandlines gjorde att intentionsavtal med Åbovarvet utan att finansieringen av färjebygget under tiden kunnat ordnas. Förlusten blir bittrare av att Åbovarvet kan erbjuda den bästa tekniken medan det tyska varvet är tvunget att kompromissa med beställarens krav.
Det är en absurd situation att en industrianläggning som har sina konkurrensfaktorer i skick förlorar beställningar för att det inte finns finansiering för själva produktionen. Det är naturligtvis ägarens sak att ombesörja finansieringen, men det koreanska moderbolaget är på ruinens brant och misstänkt för intern korruption. En inhemsk finansieringspool kunde garantera bygget av två kryssare för det tyska TUI-rederiet. Vad gäller de två bilfärjorna har staten tydligen bara väntat på att ägaren ska göra någonting. I sin passivitet har den låtit en beställning på uppskattningsvis en halv miljard euro glida i väg.
För att samma mönster inte ska upprepas krävs nya ägare i stället för det odugliga koreanska bolaget. Staten har signalerat att den kan gå in som delägare förutsatt att en industriell aktör är ett ankare i ägarstrukturen. Det är en lösning som näringsminister Jan Vapaavuori borde arbeta febrilt på att sy ihop.