VR måste skärpa sig i sitt uppdrag
VR:s prispolitik och dunkla informationskultur är ingenting nytt. Medan man gärna basunerar ut planerna på att konkurrera med flyget till Uleåborg och Rovaniemi struntar statsmonopolet i att satsa på en smidig närtrafik. Smidighet i VR:s vokabulär betyder att man får köra direkt mellan Helsingfors och Åbo utan "besvärliga" stopp på andra ställen än Karis.
Hur tänker man då?
Pendeltrafiken mellan Hangö udd och Helsingfors längs kustbanan avfärdas av VR som olönsam. Men tänk om man skulle satsa i stället för att dra in? Man klagar över bostadsbristen och -priserna i huvudstadsregionen medan blindheten är frapperande när det gäller att satsa på smidiga tågförbindelser som gör det möjligt att bo i Sjundeå, Ingå, Ekenäs och Hangö och jobba i Esbo eller Helsingfors.
I vilken metropol i världen ska man bo på samma geografiska frimärke där jobbet eller skolan finns? Det är inte det fysiska avståndet som är avgörande, utan en fungerande kombination av tåg, buss och bil.