Bara statligt ägande är en garant för att skeppen byggs
Det är inte första gången STX Finlands varv i Åbo är på väg att förlora beställningar för att finansieringen för byggnadsskedet blir svår att ordna. Först var det lyxkryssarbygget som gled i väg till Frankrike och sedan var det två kryssare för det tyska TUI Cruises-rederiet som i sista stund kunde räddas till Åbo med ett finansieringspaket. Den senaste förvecklingen är att det tysk-danska rederiet Scandlines flyttar bygget av två färjor till annat varv om inte STX snabbt får finansieringen i skick.
Enligt Kauppalehtis bedömning är fartygsaffärer i miljardklassen på spel i Åbo. Förutom de två färjorna för Scandlines har TUI option på en tredje och planer på en fjärde kryssare, och dessutom kan Viking Line be om offert av STX-varvet i sin nyanskaffning.
Det är en fullständigt ohållbar situation att en ansenlig mängd arbetstillfällen och intäkter gång på gång skulle äventyras av att det saknas behövligt kapital för skeppsbyggena. Det är förståeligt att det statliga exportgarantiinstitutet Finnvera inte kan axla hela ansvaret, men i praktiken finns ingen annan aktör än staten som i sista hand kan träda till.
Staten har ställt sig ohågad till att vara ägare i varvsindustrin, men breddningen av mandatet för Finlands Industriinvestering kan svårligen tolkas på annat vis än att staten går in i STX Finland. Det brådskar att rädda varvsbolaget från ett bakslag till.