Ledarkrönika: Från politik till lobbning
Det blir allt vanligare att politiker, både från första ledet och från kulisserna, överger politiken och i stället ägnar sig åt att hjälpa företag och intressegrupper som vill påverka politiker och myndigheter.
Strax före jul kom det senaste exemplet då förre statsministern Paavo Lipponen och två av hans tidigare medarbetare meddelade att de grundar en kommunikationsbyrå. De ska hjälpa andra företag med kontakterna med myndigheter och medier. Trion ska också ge råd om hur företag bär sitt samhällsansvar. Tidigare lobbade Lipponen för Nord Stream, som byggde gasrör genom Östersjön. Då hade han nyss lämnat politiken, så nyss att det inte kändes riktigt rumsrent. Men vi saknar karantänsregler för de här situationerna.
En kommunikationsbyrå med många före detta politiska medarbetare är Miltton och dess dotterbolag Miltton Networks. Det leds av Jussi Kekkonen, tidigare närmaste man till statsminister Jyrki Katainen (Saml). Kekkonen rekryterade snart sin tidigare kollega Matti Hirvola från den socialdemokratiska ministergruppen.
Den nyaste rekryteringen är Anna-Mari Vimperi. Också hon har ett förflutet i statsrådsborgen. Vimperi arbetade före 2011 som medarbetare för centerstatsministrarna Matti Vanhanen och Mari Kiviniemi. Bland de stora partierna är det bara hos Sannfinländarna personförsänkningen som saknas efter nyår.
Men dörren går också åt andra hållet. Färska ministern Pekka Haavisto valde Tuuli Kousa till specialmedarbetare. Kousa är mammaledig direktör på moderbolaget Miltton.
Förutom att påverka politiker, alltså lobba, jobbar Miltton Networks också med att hjälpa företag att få synlighet som inte är betald reklam. Det sägs att ett av uppdragen är att lobba för Guggenheim i Helsingfors.
Jussi Kekkonen beskriver i ett pressmeddelande hur företagens marknadsföring flyttar från betalda kanaler till att skaffa sig uppmärksamhet "man gjort sig förtjänt av" i olika kanaler. Företagen ska ha berättelser som väcker intresse och går hem.
För medborgaren och konsumenten suddas gränserna ut mellan politik och lobbning, mellan reklam och berättelser, mellan marknadsföring och journalistik. Ännu ett exempel på hur komplicerad vår värld har blivit.
Det är inget illa med att folk rör sig mellan politik, företag och intresseorganisationer. Men det kräver transparens och genomlysning när nyckelpersoner byter roll och uppdragsgivare. För den som tycker om att känna till orsak och verkan, att se sammanhang och förstå helheter gäller det också att vara alert.