Elevernas motivation i fokus
Det finns ett glapp mellan verkligheten i grundskolan och det som möter eleverna utanför skolan. Det behövs ny pedagogik och nya metoder.
Trots att de färskaste Pisaresultaten visar att kunskapsnivån i särskilt matematik men också i läskunnighet och naturvetenskaper har sjunkit betänkligt bland 15-åringarna, är det skäl att påpeka att Finland fortfarande placerar sig riktigt bra. Särskilt om man som jämförelsegrupp väljer OECD-länderna och Norden. Finland har de bästa resultaten i Norden i Pisa 2012.
Men trenden är bekymmersam och fanns redan i Pisa 2009 och också i andra undersökningar. Kunskapsnivån sjunker. Särskilt illa är det med pojkarna i östra och norra Finland. Fortfarande är skillnaderna mellan olika skolor små, men också där finns en växande trend.
Tidigare Pisajämförelser har visat att de finlandssvenska eleverna släpar efter de finska. I Pisa 2012 klarar sig eleverna i de svenska skolorna till och med snäppet bättre än de finska i matematik. Men det beror på att de finska elevernas nivå har sjunkit, inte på att de svenska elevernas skulle ha stigit. I fråga om läsning och naturvetenskaper ligger de finska eleverna fortfarande på en högre nivå än de svenskspråkiga. Det är också intressant att flickorna för första gången slår pojkarna i matematik.
Tack vare Svenska kulturfondens satsning är alla svenska skolor med i Pisaundersökningen och analysen av materialet går vidare. Det finns också en specialsatsning på skolor med fler än fem invandrarelever. Invandrareleverna ligger efter de infödda finländarna och också det ska analyseras vidare.
En förklaring till att kunskaperna i just matematik är sämre än förr hittas i motivation och attityder. Att vara intresserad och tro att man kan lära sig och litar på att man klarar av de matematiska uppgifterna är viktigt. Här brister det i Finland.
Det är ingen liten utmaning våra pedagoger och beslutsfattare ställs inför. Det är nödvändigt att ta trenderna på allvar och inte nöja sig med att Finlands placering trots allt ännu är bra.
Undervisningsminister Krista Kiuru (SDP) lovade i går att sätta i gång en bred beredning för att trygga grundskolan. Hon vill ha med oppositionen, forskarna, lärarna och föräldrarna. Men det är redan klart att skolan inte får mer resurser och inte heller blir det förändringar i den färska timresursen. Det handlar alltså om pedagogik och läroplaner, som för tillfället förnyas, och om att ta in ny teknologi i undervisningen.
Pisa är ingen tävling och en topplacering är inget självändamål. Skolan och kulturen i de asiatiska länder som nu toppar Pisa är annorlunda än vår. Vi har all anledning att hålla fast vid och förbättra grundskolan som satsar på bredd och en jämlik utbildning. Ett litet land som Finland behöver hela sin begåvningsresurs och en hög kunskapsnivå. Det finns inga genvägar.