Affären är lika så bra för Nokia
Nokia gjorde en dundertabbe med att underskatta Apples Iphone. Självgodheten gick inte att korrigera och det krävs ett under av Microsoft.
Rykten om att mjukvarujätten Microsoft är på väg att köpa Nokias mobiltelefonenhet har florerat hela sommaren, ja, ända sedan vd Stephen Elop rekryterades från Microsoft till Nokia hösten 2010. Varför skulle mjukvaran och hårdvaran i längden produceras av olika bolag, i synnerhet som Nokia i praktiken blivit den enda mobiltillverkaren som använder sig av Microsofts windowsplattform?
Överraskningsmomentet ligger i tidpunkten för affären och i det till synes låga priset på 5,44 miljarder euro. Äntligen tycks Nokia ha ett någorlunda heltäckande sortiment av lurar och äntligen tycks försäljningen av de smarta Lumia-apparaterna börja peka uppåt! Då kan väl inte köpesumman för mobiltelefoner, servicefunktioner och licenser stanna vid en dryg tredjedel av fjolårets omsättning för hela segmentet?
En liten ljusning syntes under årets andra kvartal men enligt analysfirman Bernstein ser Nokia ut att gå mot ett katastrofalt tredje kvartal. Orsaken är att marknaden för sofistikerade apparater bromsar in samtidigt som konkurrensen är ännu hårdare än tidigare. Nokias genomsnittliga försäljningspris och marginaler har fallit drastiskt sedan slutet av förra året.
Sannolikt är Bernsteins analys riktig. Det finns helt enkelt inga utsikter att Nokia med egna krafter skulle klara av att göra mobilförsäljningen lönsam. Miljarder och åter miljarder har bolaget satsat på forskning och utveckling under de senaste åren utan att det gett utslag i resultatet. Resurserna för att göra nya stora investeringar i mobiltelefonin finns inte.
Sist och slutligen erbjuder Microsoft ett hyggligt pris för en verksamhet som inte kan ge Nokia så mycket mer än ett negativt kassaflöde. Det som däremot förvånar är Microsofts storslaget optimistiska prognoser av vilken marknadsandel och lönsamhet Nokias smarttelefoner har i framtiden. Microsoft har ju problem också med andra windowsbaserade produkter att få dem sålda.
Enligt prognosen säljer Nokia 225 miljoner smarttelefoner 2018 med en andel på 15 procent av marknaden. Det krävs ett otroligt hårt arbete och jättelika investeringar av Microsoft för att nå så högt i skyarna. Det så kallade ekosystemet är inte tillnärmelsevis färdigutvecklat. Sannolikt lägger Microsoft ner bastelefonsegmentet och satsar allt på de avancerade apparaterna.
Microsofts vd Steve Ballmer lovar att Finland blir ett centrum för utvecklingen av smarttelefonerna. Om Stephen Elop efterträder Ballmer kommer han efter sin stormiga vistelse i Finland säkert att minnas de utmärka IT-proffsen i landet där han blir hågkommen som en trojansk häst. Det lönar sig ändå att minnas att löften inte betyder mycket i en värld där alla företag är beredda att flytta sina funktioner beroende på kostnader och marknadsläge.
De kvarblivande bitarna av Nokia – nätverksbolaget NSN och positioneringstjänsterna samt teknologiutvecklingen – har alla chanser att bli ett lönsamt bolag. Den största skillnaden är att Nokia, som i början av 2000-talet stod för 4 procent av Finlands bnp, aldrig får samma storlek och betydelse som tidigare. Det finns faror med att binda starka känslor och en nationell identitet till ett enskilt bolag. I marknadens värld kommer alltid nya produkter och företag i stället för dem som funnits tidigare.