Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Jeanette Öhman
    Kommentar
    Jeanette Öhman
    "Med missnöjet bubblande hos chaufförerna ska det bli spännande att se om girighet är hållbart i längden."

    Jeanette Öhman: Hundra åk senare

    Foto: EPA/JOHN G. MABANGLO.
    Publicerad: 24.09.2015 08.37

    Ämnesord

    • Ekonomi
    • Världen
    • USA
    • Uber

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Det tog sju år för Facebook att värderas till femtio miljarder dollar, för Uber tog det bara fem. Med missnöjet bubblande hos chaufförerna ska det bli spännande att se om girighet är hållbart i längden, skriver Jeanette Öhman.

    I våras fick jag ett meddelande av Uber om att jag sammanlagt använt tjänsten knappt hundra gånger. I själva verket får jag varje vecka glada meddelanden om olika jippon och tjänster Uber hittat på. Jag är en trogen kund. I en stad som Los Angeles där den kommunala trafiken i bästa fall är långsam och oftast obefintlig är Uber ett utmärkt alternativ till att köra sin egen bil. I många fall också billigare.

    Speciellt för konsumenten är Uber en superb tjänst. Inte nog med att det är förmånligt, chaufförerna bjuder vanligtvis också på vatten och bra historier. Alla är trevliga mot varandra eftersom alla efteråt också recenserar varandra på appen. Under mina knappt hundra åk har jag fått skjuts med honom som en morgon träffade Anthony Kiedis från Red hot chili peppers i sitt kök. Kiedis hade träffat Uberförarens rumskompis kvällen innan och tycke hade uppstått. Jag har åkt med truckföraren som flytt från ryska maffian i Moskva, universitetsstudenten vars mamma var sjuk och sjukförsäkringen inte längre gällde och som samtidigt hade två andra jobb, samt med grafikern som körde Uber på natten för att dryga ut hushållskassan.

    Trots att Uber i dag finns över hela världen har företaget lyckats hålla kvar sin image som underdog. En tjänst som utmanar gamla system och etablissemanget genom att bryta mot mossiga regler och vara så där cool som man gärna vill signalera att man är. Medierna hjälper till genom att varva de kritiska rapporterna med dubbelt så många hyllningar om hur Uber hjälpt studenter och invandrare att dryga ut kassan, om hur fyllekörningarna minskat i San Francisco, om hur Ubereats mättar hungriga magar och om de fantasisummor som investeras i företaget. 
Uber passar perfekt in i den amerikanska drömmen, eller varför inte den nya världsekonomin, där var och en är sin egen lyckas smed och motgångar enbart är individuella misslyckanden.

    Det som är fantastiskt för passageraren är ändå inte alltid det för chauffören. På sistone har allt fler förare varit missnöjda med sin uppdragsgivare. Många klagar på företagets girighet och säger att Ubers del på tjugo procent är alldeles för mycket. Efter bensin, försäkringar och reparationer blir det knappt nånting kvar i handen för chauffören. Det finns ett nätforum Uberpeople.net där förare skriver om sina erfarenheter, ger varandra tips och råd samt rekommenderar tillvägagångssätt. Här är tonerna ofta kritiska. Förarna klagar på bristen på stöd från sin uppdragsgivare.

    Det tog sju år för Facebook att värderas till femtio miljarder dollar, för Uber tog det bara fem. Med missnöjet bubblande hos chaufförerna ska det bli spännande att se om girighet är hållbart i längden.

    Jeanette Öhman
    Ta kontakt Flera artiklar av Jeanette Öhman

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet