Onödigt svårcyklat i Fiskehamnen
Vi är inne i den nationella cykelveckan som den här gången har fokus på pendelcykling, alltså att cykla till jobbet. Tisdag 12 maj mellan klockan 7 och 9 bjuds cyklister på smörgås, kaffe och banan i Södervik i Fiskehamnen i Helsingfors. Samtidigt kan man passa på att pumpa däcken och olja kedjan. Evenemanget, som ordnas av bland annat Helsingfors cyklister, har i år fått flytta till skejtparken på grund av de tillfälliga trafikarrangemangen runt SRV:s stora byggarbetsplats.
Det är ett sällsynt vältajmat evenemang på rätt plats. De tillfälliga trafikarrangemangen är ingen liten fråga för cyklisterna längs Österleden. När trafiken styrdes längs omvägar för en vecka sedan gick det att cykla på båda sidor av Österleden. Men den södra rampen stängdes efter bara några timmar eftersom korsningen i Fiskehamnen blev livsfarlig – enligt cykelföreningens ordförande Matti Kinnunen struntade bilisterna i stoppmärket. Nu lär staden utreda om man kan hitta en ny lösning och öppna rampen igen.
Det är ingen katastrof om en cykelled stängs, trots att alternativet blir en krokig omväg. Alla har förståelse för att säkerhet måste komma före framkomlighet. Men det är uselt att inte lyckas informera om saken.
En cyklist ska inte behöva gissa sig till en alternativ rutt när betonggrisen blockerar leden på Brändö, eller tvingas haka på män i trikåer för att hitta den smidigaste vägen genom Södervik. Man ska heller inte behöva fundera om den nya vägen genom en mörk tunnel är det fiffigare alternativet om man ska mot Braheplan.
Och nej, det räcker inte att man informerar om saken på sin webbsajt. Vem tar fram telefonen för att titta hur man cyklar över Brändö bro?
Den stora frågan i det här fallet verkar vara vem som egentligen ansvarar för skyltningen. Trafikplaneringen sköts av staden, medan byggföretaget SRV ska sköta arrangemangen i praktiken. Vad det betyder är inte helt lätt att förstå. SRV får tydligen inte sätta upp skyltar som underlättar cyklistens vägval utan att staden godkänner planerna.
Som cyklist önskar man bara att något görs med det snaraste. Trafiken längs cykellederna måste helt enkelt flyta smidigt vid en av de stora portarna till stadskärnan. Så länge det finns cyklister som vinglar till och är osäkra utgör de en fara för alla andra.
Och med tanke på veckans tema: Om man verkligen vill att folk ska välja cykel framför bil när de ska till jobbet duger det inte med en dålig lösning även om den bara är tillfällig. I synnerhet inte när undantaget är i kraft i två år.
För er som cyklar i helt andra delar av staden kan det vara intressant att känna till att Helsingforspolisen denna vecka spanar extra noggrant efter cyklister som olovligen cyklar på trottoarer.