Lågpriskedja mästare på gratisreklam
När lågpriskedjan Tokmanni öppnar nya butiker eller förnyar existerande får de tusen första kunderna hinkar. Långa köer, eller till och med avsaknaden av köer, har visat sig ge publicitet. Det spelar ingen roll vad medierna rubricerar – huvudsaken är att potentiella kunder får veta att butiken finns.
Den här veckan har Tokmanni slagit nytt rekord i att väcka uppmärksamhet, mitt i huvudstaden. Orsaken är förnyelsen av Tarjoustalo-butiken i Kajsaniemi. Kedjan förenhetligar inredningen och håller på att byta namn på alla sina butiker till Tokmanni. När det blev dags att lansera den förnyade butiken i Kajsaniemi meddelade koncernen att den hädanefter heter Helsingfors universitets Tokmanni. Detta ska syfta på den omdöpta metrostationen som i praktiken ligger rakt under butiken, inte själva universitetet.
I medierna har man de senaste dagarna kunnat läsa att Helsingfors universitet rasar och har satt sina jurister på saken. En Hankenprofessor drar slutsatsen att det knappast hjälper, om man ger namnet till en metrostation har man delvis gett avkall på rätten till sitt varumärke. Helsingfors stads namnplanerare bekräftar att ingen äger namnet på en plats. På öppningsdagen har de intervjuade kunderna å sin sida inte något att invända mot det nya namnet, förutom att det är otympligt långt.
Det är bara att gratulera Tokmanni, en reklamkampanj med motsvarande genomslagskraft kräver minst en miljon hinkar.
Samtidigt kan man fråga sig varför universitetet reagerar så negativt på att förekomma i samma mening som en lågpriskedja. Tokmannikoncernens resultat för 2014 offentliggjordes i går och visar att omsättningen ökade med 3 procent, rörelsevinsten var 43 miljoner trots att kedjan investerar kraftigt.
I dagens Finland hör lågpriskedjan till vinnarna. Det är inget att skämmas över. Tokmannis analys av kundernas köpvanor berättar dessutom en hel del om det samhälle universitetet också finns till för. Just nu väljer allt fler de allra billigaste alternativen, också i lågprisbutiken, och det genomsnittliga köpet blir mindre. Det tyder på allt tuffare tider.