Gunn Gestrin: Kvävemolnet över Paris
I Paris är det nästan aldrig helt klart väder på morgonen. Det vanliga är att staden är insvept i ett grådisigt töcken, som bara småningom lättar och vid middagstid kan vara helt försvunnet. Soliga morgnar är rätt så sällsynta.
Paris ligger i en kitteldal där föroreningar och fukt håller sig länge kvar. Det att barnfamiljer helst flyttar ut från stadskärnan beror inte bara på de oöverkomliga bostadspriserna utan också på den allt tätare smoggen, kvävedioxid och mikropartiklar som åstadkommer allergier och astma. Ögonen svider och rinner, den smutsiga luften får också mig allt som oftast att ofrivilligt gråta fastän jag bor i ett grönskande område utanför innerstaden.
I mars i år tog Paris hem priset som världens mest förorenade storstad, åtminstone ett antal timmar. Föroreningskrisen varade sammanlagt fyra till fem dagar. Bara toppen av Eiffeltornet skymtade vagt genom det smutsgråa avgastäcket. Katastrofgränsen för luftföroreningar beräknas gå vid 50 mikrogram per kubikmeter, men under de kritiska marsdagarna nådde föroreningarna över 80 mikrogram.
Borgmästaren krävde upprepade gånger att alternativ trafik skulle införas, bara hälften av alla bilar tillåtas, men fick i fyra dagar back av regeringen. Först efter ingripande från president François Hollande kom man överens om alternativ trafik, bara fordon med udda registernummer fick förekomma i trafiken, men det gällde bara en dag. Den metoden har redan länge tillämpats i städer med nästan permanenta moln av föroreningar, som Aten.
Nu har borgmästaren ändå lyckats genomdriva att staden Paris tillsammans med regionens representanter automatiskt kan besluta om trafikbegränsningar utan tillstånd från regeringen.
Från och med i somras har staden också infört förbud mot lastbilar, bussar och förorenande dieselbilar i innerstaden. Cykelvägarna ökar hela tiden i Paris, helt nödvändigt, för nu har man närmast tur om man inte som fotgängare ska bli påkörd av dem som cyklar på trottoarerna.
I Paris med omgivningar fungerar sedan många år hyrescyklarna Velib och numera också ett ganska tätt nätverk av elbilar, Autolib, som kan hyras enligt samma system.
Den franska luftskyddsorganisationen Airparif skriver i sin årsrapport för 2014 att luftkvaliteten i någon mån förbättrades under fjolåret, men att 2,3 miljoner personer i Parisregionen ändå utsattes för alltför höga halter föroreningar. Förbättringen är otillräcklig och läget problematiskt.
Förbättringen berodde främst på fördelaktigt väder så att föroreningarna spreds ut, utom på våren. År 2014 var det varmaste sedan år 1900 och därför var uppvärmningsutsläppen mindre än vanligt.