Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Juri von Bonsdorff
    Kolumn
    Juri von Bonsdorff
    Den amerikanska presidentvalscirkusen är ett skådespel där risken för fiasko är ständigt närvarande.

    Clowner i högform

    Publicerad: 19.04.2015 16.28

    Ämnesord

    • Världen
    • USA

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Den amerikanska presidentvalscirkusen är ett skådespel där risken för fiasko är ständigt närvarande.

    När kandidaterna drar ut på kampanj klär de sig i en roll som medarbetare, experter och allehanda rådgivare tillskrivit den bästa segerchansen. Om avståndet mellan kandidatrollen och den äkta varan växer sig för stor uppstår en falskhetsklyfta där agerandet blir motstridigt och förvirrande och trovärdigheten äventyras. Då är en kandidatkrasch nära.

    Varken Hillary Clinton, Ted Cruz, Marco Rubio eller Rand Paul, de fyra kandidater som hittills gett sig med i leken, är än så länge nära att krascha, men samtliga har redan hunnit visa hur svårt det är att kalibrera sitt budskap och sin kandidatroll med verkligheten.

    Ta den republikanska rabulisten från Texas, Ted Cruz, vars strategiska val var att vädja till den religiösa högern. Han startade sin kampanj på en stor scen på ett ultrareligiöst universitet, med ett uppträdande som liknade en predikan i någon av landets megakyrkor. Han talade som om var det Gud, inte John Adams och hans polare, som skrev landets konstitution. I sin religiösa glöd liknade han en man som i sitt ämbete följer en hög­re röst i stället for sin egen. USA är ett religiöst land, men få vill ha en fanatiker i Vita huset.

    Rand Paul, libertarianen från Kentucky, vars största utmaning är att visa att han har mera presidentkaliber än den populära men udda och originella fadern Ron. Också han före detta presidentkandidat. Paul hann inte många dagar in i sin kampanj innan han snäste av en yngre kvinnlig journalist, som ställde tuffa och obekväma politiska frågor. I en handvändning avslöjade Paul både sin brist på erfarenhet och professionalitet, och sin benägenhet till sexism. Vägen till en presidentauktoritet blev i ett nafs lite längre för Rand Paul.

    I sitt första tal som presidentkandidat sa Marco Rubio i sin tur att han är unik när det gäller lämplighet för presidentposten. Unik? Verkligen? Rubio är en 43 år gammal senator som ser ut som nitton, och som uträttat noll stordåd under sina första år i Washington. Ändå kallar han sig unik? Rubio har ett trovärdighetsproblem som förvärras av överivriga försök att övertyga väljarna om det motsatta.

    Och sedan har vi Hillary Clinton, vars valvideo fokuserade betydligt mer på strategiska väljarsegment som kvinnor, samkönade par och spansktalande personer, än på henne själv.

    Efter att videon publicerades, åkte Clinton på kampanj till Iowa i en bil. En 1 500 kilometer lång ”roadtrip” för en 67-årig kvinna som erkänt att hon inte kört bil på nästan 20 år, och som under de senaste två decennierna inte skulle ha drömt om något annat än ett privatplan för en resa som denna. Och toapauserna med ”spontana” möten med så kallat vanligt folk, behändigt utlagda på twitter? Detta från en kvinna som inte stigit ut ur sitt hem utan livvakter på över 20 år, men vars strategi nu är att lyssna på den lilla människan.

    Lycka till Hillary och alla andra kandidater som ännu inte startat sina kampanjer. Kör hårt, men se upp för den lurande falskhetsklyftan.

    Juri von Bonsdorff
    Ta kontakt Flera artiklar av Juri von Bonsdorff

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet