Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Fanny  Fröman
    Inlägget
    Fanny Fröman
    Ni har inte råd att slarva bort oss som orkat stå för Esbo i vått och torrt.

    Klagobrev från ett bortglömt fan

    Publicerad: 17.07.2015 10.00 • Uppdaterad: 17.07.2015 13.18

    Ämnesord

    • Ishockey
    • Blues

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Den kommande säsongen skulle ha blivit min tionde med säsongskort för Blues. Ända sedan jag i de tidiga tonåren började brinna för Esbohockeyn har jag gått till arenan i Hagalund så ofta som studier och jobb tillåtit. År efter år, trots att Esbolaget inte alltid varit det lättaste att heja på.

    Men nu verkar det som att det ändå är slut. I slutet av april började jag kika i posten efter det sedvanliga säsongskortsanbudet. Tiden gick men inget dök upp. Det såg tomt ut också i mejlboxen, så jag klickade in mig på lagets hemsida och fann både priser och ett meddelande om att de som haft säsongskort under förra säsongen får post i början av maj. Nu är vi redan halvvägs in i juli och träningssäsongen inleds om bara ett par veckor, men fortfarande har jag inte hört ett knyst från Blues.

    Samtidigt är Blues det lag i hockeyligan som verkligen inte har råd med att bli av med en endaste tittare. Med sin skrangliga ekonomi och det svaga intresset för laget hade man trott att Blues skulle göra allt i sin makt för att hålla i de gamla, lojala kunderna.

    Även om Bluesorganisationen gjort milslånga framsteg under de senaste åren, speciellt när det gäller marknadsföring och sociala medier, brister företagets verksamhet ändå vad beträffar en av de mest grundläggande affärsfunktionerna – att sälja till potentiella kunder. Det här är inte första gången det sker, och tyvärr är Esbolaget inte heller ensamt om det i ligan. Lagen på plan spelar proffshockey, men på klubbarnas kontor verkar agerandet ibland vara ledsamt amatörmässigt. Om man inte klarar av att behålla de trogna kunderna är det totalt bortkastade pengar att satsa på marknadsföring för att locka till sig nya.

    Självklart kunde jag själv ta kontakt med Blues. Varför gör jag då inte det? För att jag känner mig bortglömd på grund av deras slarv. Efter att jag och min pappa genom åren spenderat tusentals euro på säsongskort samt mat och dryck under matcherna, känns det ganska illa att åter punga ut flera hundra euro på en organisation som inte tycker att man är värd ens ett ynka e-postbrev. Det må vara företagskunderna som hämtar in de stora pengarna till hockeylagen, men det som klubbarna ibland verkar glömma är att det i slutändan är anhängarna som gör laget till vad det är. Utan fansen har klubbledningen bara en värdelös produkt att sälja, som knappast något företag i landet är villigt att betala för. Den vanliga publiken borde därför vara prioritet nummer ett.

    Om ni på kontoret i Idrottsparken läser detta: kolla upp att ni faktiskt kontaktat alla som haft säsongskort i fjol. Om inte, ta och ring upp dem omedelbart! Ni har inte råd att slarva bort oss som orkat stå för Esbo i vått och torrt.

    P.S. Kanske ni ännu kan sälja ett säsongskort till mig också.

    Skribenten är sommarvikarie på sporten och har haft Blues säsongskort i flera år.

    Fanny Fröman
    Ta kontakt Flera artiklar av Fanny Fröman

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet