Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Merete Mazzarella
    Impuls
    Merete Mazzarella
    Både rökning och fetma uppfattas som uttryck för dålig karaktär och den som drabbas av en livsstilssjukdom ska inte räkna med...

    Merete Mazzarella: Medkänsla

    Publicerad: 04.06.2015 14.25 • Uppdaterad: 04.06.2015 15.46

    Ämnesord

    • Samhälle

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Både rökning och fetma uppfattas som uttryck för dålig karaktär och den som drabbas av en livsstilssjukdom ska inte räkna med medkänsla utan får vara tacksam om den inte tvingas bekosta all vård själv.

    Hur står det egentligen till med vår medkänsla?

    Sociologen Candace Clark har undersökt saken för USA:s del och skrivit boken Misery and Company. Sympathy in Everyday Life. USA är traditionellt ett land där var och en förväntas vara sin egen lyckas smed och får skylla sig själv när det går illa. Också där har det ändå blivit vanligare att uppfatta att människor kan vara offer för sociala strukturer och andra omständigheter. Inte bara alkoholister utan också promiskuösa framstår i dag som beklagansvärda snarare än omoraliska, de lider av ett beroende, en sjukdom.

    Överlag finns det allt fler sammanhang och situationer som förutsätter medkänsla. Företaget Hallmark som länge tillverkat kort att skicka vid sjukdom och dödsfall marknadsför nu kort man kan skicka till barn vars föräldrar skiljer sig, till personer med en besvärlig chef eller personer som sitter ensamma hemma på lördagskvällen. Clarks bok kom ut vid millennieskiftet och man får väl tro att det vid det här laget finns kort att skicka också till dem vars mobiltelefon blivit stulen eller vars dator kraschat.

    Samtidigt finns en motsatt tendens: både rökning och fetma uppfattas som uttryck för dålig karaktär och den som drabbas av en livsstilssjukdom ska inte räkna med medkänsla utan får vara tacksam om den inte tvingas bekosta all vård själv.

    Clarks intervjuer visade att de flesta män anser sig vara mer medkännande än de flesta andra män medan kvinnor snarare svarar: ”Ja, jag hoppas ju att jag är lika medkännande som de flesta andra kvinnor.” Skillnaden beror troligen på att kvinnor förväntas vara mer medkännande än män och visa sin medkänsla mer öppet genom att lyssna, samtala, engagera sig, hjälpa – ja, visa deltagande i ordets mest konkreta bemärkelse.

    Många kvinnor upplever åtminstone någon gång att de varit okänsliga. En av Clarks intervjupersoner har följande historia: ”En väns mamma dog häromåret. Sally – min vän – ringde och berättade. Jag blev förstås illa till mods och visste inte vad jag skulle säga. Du vet ju hur konstigt sånt här kan kännas. Så när hon sa att jag inte skulle skicka kort eller blommor blev jag lättad. Hon sa faktiskt också att hon inte alls ville tala om det. Men det gick riktigt illa. Jag gjorde som hon sa, det vill säga, jag talade inte om det. Men när jag såg henne en tid senare sa hon att hon hade varit så besviken på mig för att jag inget hade gjort – särskilt som jag faktiskt hade känt hennes mamma. Jag fick mig verkligen en läxa.”

    Också i arbetslivet är kraven större på kvinnor. Eller som en kvinnlig chef i min bekantskapskrets lite suckande uttryckte det: ”Jag önskar man kunde utstråla en varm oåtkomlighet.” Facebook fanns inte när Clark gjorde sina intervjuer men frågan är om inte en av anledningarna till Facebooks stora popularitet just är att mediets gilla- och kommentarfunktioner möjliggör en varm oåtkomlighet.

    Nyttiga – och tidlösa – är hur som helst Clarks spelregler för medkänsla: 1. Gör inte falska anspråk på medkänsla. 2. Gör inte för stora anspråk, gör inte anspråk för länge eller för alltför många olika problem. 3. Se till att du ändå gör anspråk ibland, det är inte bra att framstå som osårbar. 4. Se till att du återgäldar den medkänsla du får.

    Merete Mazzarella
    Ta kontakt Flera artiklar av Merete Mazzarella

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet