Hans Sundström: Ben tornato, Cosimo!
Inspirerad av George Clooneys premiäraktuella The Monuments Men (läs recensionen här) plockade jag fram ur gömmorna en gammal bok som utkom 1946, omedelbart efter den stora världsbranden. Den bär titeln Europas förstörda konstverk och är först och främst ett bildverk över det förödelsens landskap som bredde ut sig överallt i vår världsdel. Trots all hänsyn som togs av avdelningar som just The Monuments, Fine Arts and Archives Program. En förstörelse som inte begränsade sig till nazismens barbari utan inkluderade även de allierades invasionsstyrkor och terrorbombningar.
Närmare 70 år senare har en hel del återuppstått och kunnat restaureras eller rekonstrueras. Som t.ex. det av amerikanska bombplan i februari 1944 helt raserade klostret Monte Cassino. Klostret som för övrigt jämnades med marken av langobarderna redan 584. Det säger sig självt att arkitektoniska monument är mer sårbara än flyttbara artefakter som målningar och skulpturer men samtidigt är målningar en vital del av utsmyckningen av kyrkor, kloster och palats. Inga räddningsaktioner kan få Mantegnas fresker i Padua eller Melozzos i Forlì att återuppstå. En stor del av samlingarna i Berlins berömda Gemäldegalerie förflyttades av tyskarna själva men en del blev kvar och efter att ryssarna tagit över bröt en förödande brand ut i det bombskydd där de förvarades. Lågornas rov blev bl.a. Caravaggios Matteus och ängeln och Luca Signorellis Pans fest. Spårlöst försvunnen är Rafaels Porträtt av en ung man som Polens bödel Hans Frank roffade åt sig från Czartoryski-museet i Kraków.
En film som The Monuments Men är inte bara historia utan står även för ett förpliktande arv i dag när vi nås av alarmerande rapporter om vad kulturskatter råkat ut för i Irak, Syrien, Afghanistan och övriga krigsdrabbade områden. Organisationer som Unesco och CCHAG (Combatant Command Cultural Heritage Action Group) har uppmärksammat problemet och av den amerikanske juristen och reservofficeren Matthew Bogdanos föreligger boken Thieves of Baghdad.
I inledningen till boken Europas förstörda konstverk berättas en episod som ägde rum då Gian da Bolognas berömda ryttarstaty av Cosimo de’ Medici återbördades från sitt temporära gömställe till Piazza della Signoria i Florens våren 1945. Just när den amerikanska lastbilen anlände råkade en droskkusk passera torget. När han såg vad som var på gång steg han upp i sitt ekipage, snärtade till med piskan och skrek med sina lungors fulla kraft: Ben tornato, Cosimo! (Välkommen hem igen, Cosimo!). Som Odessatrappstegens lejonstoder i Eisensteins Pansarkryssaren Potemkin kan döda föremål få liv och framstå som nära och kära bekanta.
Skribenten är filmredaktör.