Per Sandström: Ett enbent hiphoplandskap
Svenskspråkig hiphop är större än någonsin. Men trots ballader, gangsta-hiphop och festlåtar är rapparnas perspektiv fortfarande Stockholm.
Den senaste tiden har svensk hiphop sköljts över av nya släpp: Linda Pira, Mohammed Ali, Labyrint, Carlito och Dani M. Bakom släppen står Universal Musics underorganisation Redline Records, som styrs av bröderna Salazar. Givetvis har vi dessa bröder att tacka för mycket. Det var de som tillsammans med Douglas Léon satte svensk hiphop på kartan genom Latin Kings. Men samtidigt har de blivit en maktfaktor som styr en stor del av vad som ska komma ut på marknaden.
Strax efter Latin Kings nådde svensk hiphop en kort topp och ut till de bredare massorna genom Söderkisen Petter och Hässelbybon Ken Ring. Likt konflikten mellan öst- och västkusten i den stora hiphopvärlden på andra sidan Atlanten ville de skapa ett vi-och-dem-perspektiv. Lösningen blev att markera Stockholm mot övriga Sverige, något som bland annat gjordes i den numera relativt bortglömda låten Hiphopbönder.
I den går hela Stockholms hiphopelit till attack mot uppkomlingarna Looptroop som är från en mindre ort i Sverige. Ken Ring, senast uppmärksammad i svenska TV4:s familjeunderhållning Så mycket bättre, rappar på följande vis: ”tar Promoe i hans skägg och trycker ner han på en spis, snacka inte snacket om du inte kan gå gången, Huvudstadens äkta har glömts bort i betongen.” Promoe – frontman i Looptroop – har senare vittnat om hur jobbigt det var att bli ansatt, även om fred slöts lite senare. Petter bad om ursäkt och gjorde i stället en låt med ihop med de politiska hiphoparna.
Men trots ursäkter är det fortfarande Stockholm som styr Hiphop-Sverige drygt tio år senare. Sällan uppmärksammas artister som rappar på svenska från Västsverige och Skåne, för att inte tala om Svenskfinland. I svenska tv-programmet Kobra i december vittnade Östersundsbon Johan Alander om hur svårt det är att slå sig fram i Stockholmsterrängen. Att svensk hiphop har svårt att röra sig utanför Stockholm kan bero på vilka texter publiken förväntar sig av stilen. Därför måste medierna och skivbolag ta ett större ansvar för att lyfta upp andra vyer.
Hiphopen ger likt Instagram eller Twitter snabba och korta skildringar av någons upplevelser i stunden. Det som för författaren ofta tar flera år att färdigställa kan i musikens värld göras på några veckor. Därför står hiphopen i dag för några av de mest intressanta samtidsskildringarna och det är synd att vi går miste om andra perspektiv än det stockholmska. Popen har sedan länge tillåtits avhandla småstaden. Jag kommer ihåg hur intressant jag tyckte det var första gången jag hörde finlandssvenska Vasas flora och fauna sjunga om småstadsångest i Nog var han en vän. Nu vill jag höra en motsvarighet ackompanjerad till hiphopbeats.
Skribenten är journalist.