Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Tommy Pohjola
    I hufvudstadsregionen
    Tommy Pohjola
    Stadens intresse upphör med säkerhet om kommodorerna inte kan sitta vid samma bord.

    Kommodorernas krig – eller är det?

    Publicerad: 25.01.2016 09.58 • Uppdaterad: 25.01.2016 15.54

    Ämnesord

    • Helsingfors
    • ärtholmen

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Debatten om Ärtholmens udde spårade ur innan diskussionen om förslaget till ny delgeneralplan ens hade börjat i stadsplaneringsnämnden.

    Som HBL berättat anser olympiska kommittén att det behövs ett nationellt seglingscentrum och att Ärtholmen i Helsingfors är lämpligt ställe. Lite oklart är i hur vida segelkretsar byggprojektet har stöd.

    Seglingscentret beräknas kosta runt 60 miljoner euro och än så länge saknar det finansiärer. Det är med privata pengar som seglingscentret ska byggas. Enligt HBL:s källor är det omöjligt att foga projektet i stadens investeringsplan.

    Det som driver staden och tjänste­männen är möjligheten till en tredje stor pir för kryssningsfartyg, verkar det som.

    Det som driver seglarna är tanken på en samlingsplats för grentopparna. Detta låter logiskt.

    Men sedan till debatten.

    Det har egentligen inte varit någon debatt, inte i offentligheten i alla fall.

    En Ärtholmsplan diskuterades flitigt våren 2013 och stoppades till slut i stadsstyrelsen, som bland annat hälsade tjänstemännen att den fortsatta planeringen ska göras utan utfyllnadsarbeten. Av det nya förslaget som skulle ha nått nämnden obemärkt, om det inte varit för några visselblåsare, framgår att Ärtholmens yta ökar med nio hektar. Därmed blir det nödvändigt att flytta på en populär farled, något som enligt vissa bedömare ökar trängseln i det från tidigare trånga sundet mellan Rönnskär och Ärtholmen.

    Sedan gick stadsplaneringsnämndens vice ordförande Osmo Soininvaara (gröna) och skrev ett blogginlägg. Enligt Soininvaara är det endast en liten minoritet som motsätter sig den nya planen.

    Soininvaara har inte bemödat sig om att berätta vad han menar och vem han talat med. Inlägget kanske uppfattas av många som fakta på grund av vem skribenten är.

    På andra sidan offentligheten men synligt för en hel massa människor i seglingskretsarna pågår en annan diskussion. Snabbt tittat handlar den om revirpinkande mellan Helsingfors Segelsällskap HSS och Nyländska Jaktklubben NJK som måste bort från Björkholmen och sannolikt bygger nytt på Ärtholmen, några stenkast från Skifferholmen där HSS har sitt högkvarter. Det osar bränt i epostlådan. En utomstående noterar att samarbetet mellan segelföreningarna, OS-kommittén och stadens beslutfattare verkar ha brustit därför att en alltför liten grupp människor diskuterat ärenden som berör väldigt många. Hur det än är med den saken upphör stadens intresse med säkerhet om kommodorerna inte kan sitta vid samma bord.

    Dessutom… Metropolpolitikerna håller andan inför utredare Lauri Tarastis presentation i morgon. Hur beaktas de stora städerna i regionförvaltningsreformen?

    Tommy Pohjola
    Ta kontakt Flera artiklar av Tommy Pohjola

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet