Dammet har inte lagt sig i Esbo
Mitt i den eskalerande PR-katastrofen har Esbo stads förtroendevalda gått på utbildning.
Vid första anblicken är det inte mycket som Esbo har gemensamt med Talvivaara. Från Esbo station är det 562 kilometer till gruvan i Kajanaland. Men det finns åtminstone en beröringspunkt – landets regering.
Även om regeringen enligt arbetsminister Lauri Ihalainen (SDP) förberett nedmonteringen i Talvivaara i ett helt år är det förstås svårt att se först investeringen i gruvan och nu räddningsoperationen som något annat än ett gigantiskt misslyckande. En uppskattning är att manövern kostar skattebetalarna 400 miljoner euro.
Men så är den mänskliga tragedin och miljökatastrofen i Kajanaland inte det enda som får statsledningen att framstå i konstig dager. Det är ju alldeles nyligen som regeringen beslöt att skjuta till ytterligare 240 miljoner euro till västmetron, ett beslut som bygger mera på tro och hopp än relevanta, breda och uppdaterade utredningar av projektets samhällsverkningar.
Precis som HBL berättat är det nu allt mera tydligt att det inte är förarlösa tåg som skramlar över stadsgränsen när västmetron börjar gå hösten 2016. Efter år av tekniska problem och juridiska tvister stampar automatiseringen av de gamla tågen fortfarande på samma ställe. Det är ändå inte de trista nyheterna om metron som tvingar stadsdirektören och sektorcheferna att ge kommentarer.
Utredningen av det som pågår i Finno småbåtshamn är en virrig och utdragen historia. Det som enligt stadens ledning är ett försök att beakta alla parters rättsskydd, och därför är delvis sekretessbelagd information, framstår för många stadsbor som ett uttryckligt försök att sopa oegentligheter under mattan. Också förtroendevalda rasar. Svaren på frågan varför stora delar av hamnrapporten hemlighölls även för politikerna är svävande. Också experter på förvaltningsjuridik undrar vad Esbo håller på med. I torsdagens Helsingin Sanomat undrade Pekka Viljanen, professor i straff- och processrätt, varför polisen inte reagerat på de enligt honom allvarliga misstankarna om brott. Stadsstyrelsen i Esbo anser att en polisanmälan skulle vara en förhastad åtgärd.
Den känsliga hamnutredningen fogades till stadsstyrelsens handlingar efter mötet för en vecka sedan. Av utredningen framgår bland annat att hamnen åren 2009–2013 köpt varor och tjänster av företaget Marinetek för drygt 1,2 miljoner euro när anskaffningsbeslutet gällde en tredjedel av summan. Enligt Pekka Viljanen kan det handla om slarv men i värsta fall har man avsiktligt gynnat en leverantör. ”Därför kan polisen ta i det här helt själv”, föreslår Viljanen till HS.
Mitt i den eskalerande PR-katastrofen har Esbo stads förtroendevalda gått på utbildning. Alla verkar inte ha deltagit eller lyssnat ordentligt? Kursen handlade om kriskommunikation.