Gott om bilar på Busholmen
Byggandet på Busholmen pågår för fullt. Nya kvarter dyker upp och nya gator. Enligt planerna för hur fordonen ska köra på Busholmen blir Atlantgatan, som ännu inte finns, en huvudgata i stadsdelen.
På Atlantgatan ska cykeltrafiken bli enkelriktad och cyklister och fotgängare skiljs åt. Här ska spårvagnen köra åtskild från annan trafik liksom den nu gör på Crusellbron.
Atlantgatan beräknas ha en trafikmängd på 7000 fordon i dygnet när byggandet på Busholmen är klart. Fordonen kör via Crusellbron längs Atlantgatan och Västra Hamnsgatan till Västra hamnen. Men den främsta trafikförbindelsen till Västra hamnen går via Mechelingatan och Stillahavsgatan.
På en karta där man samlat uppgifter om den genomsnittliga vardagstrafiken i Helsingfors gatunät hösten 2013 framgår att Busholmen omges av mycket vältrafikerade vägar och gator.
Området Mechelingatan, Porkalagatan, Gräsviksbron och Västerleden bildar en riktig smältdegel av fordon. Enbart Porkalagatan-Gräsviksbron kommer nästan upp till 70 000 fordon per dygn. Genom Västra länken passerar omkring 33 000 fordon per dygn.
På kartan där fordonsmängderna finns inskrivna med siffror verkar trafiken på Busholmen fortfarande vara en vit fläck, här finns inga siffror. Men den som rör sig i området ser att en del av trafiken som passerar Västra länken söker sig ut till Västra hamnen och fartygen där. Enligt kartan minskar antalet fordon som kör in mot stan efter Västra länken. Bara en del tycks söka sig ut i gatunätet. Hur många som kör till Västra hamnen visar kartan inte men det måste vara en hel del.
När Helsingfors hamn flyttade frakttrafiken från Busholmen trodde man att trafiken skulle minska. Hur stor trafiken till Busholmen blir får framtiden utvisa.
Bilarna som åker till hamnen använder huvudgator, de mindre gatorna på Busholmen har måttlig trafik. Mängden fordon på de mindre gatorna är liten enligt trafikplanen som stadsplaneringsnämnden behandlar i morgon. Deras trafikmängd hålls på en sådan nivå att man ansett att cyklister kan använda körbanan.
En viss mängd fordon kör soptransporter och servicetrafik till butiker och andra lokaler. De behöver bland annat lastningsutrymme vid gatorna.
Det kommer alltså att finnas gott om bilar på Busholmen. Invånarnas egna bilar bereds plats i den underjordiska parkeringen där det ryms 900, det finns parkeringshallar och i parkeringshuset i områdets norra del finns platser för de fyra närmaste kvarterens bilar.
Men planerarna hoppas att alla inte har egen bil. Man vill ge möjligheter för invånarna att ha gemensamma parkeringar, de ska också finnas vid gatorna. Och det finns så kallat bilfritt boende där man tänkt att husets invånare inte behöver egen parkering. Kollektivtrafiken till Busholmen med två spårvagnslinjer gör att man gott och väl klarar sig utan bil.
Dessutom planerar man cykelvägar och det bästa av allt blir strandpromenaden eller leden för den lätta trafiken som byggs ut längs stranden så att man småningom nästan kan promenera hela vägen vid havet i Helsingfors.