Theresa Norrmén: Av kärlek till Ordet?
Bonnier kunde också välja att återupprätta Akademens ära genom att lyfta fram mera oväntade verk: små förlags produktion som inte finns som e-böcker, samhällskritiska pamfletter, intressant facklitteratur, romaner skrivna av andra än amerikanska toppnamn och prisvinnare.
För några veckor sedan spreds nyheten att den anrika Stockholmsbokhandeln Hedengrens hotas av stängning. Men den första juli rapporterade Svenska Dagbladet att bokhandeln verkar kunna fortsätta sin verksamhet. Orsak: nedläggningshotet fick kunderna att strömma till i stora skaror och bokhandeln fördubblade sin omsättning på kort tid.
Krisande bokhandlar är inget nytt för oss heller, också i detta blad har Akademiska bokhandelns öde diskuterats flera gånger, utan att några folkrörelser fötts. Och sedan kom ju beskedet att Bonnier Books köper Akademen, så nu sitter bokälskarna och håller andan i väntan på vad som komma skall.
För något måste ske. Enligt Finlands förlagsförening har försäljningen av pappersböcker sjunkit varje år sedan 2011. E-bokhandeln har visserligen ökat, men inte så mycket att det skulle kompensera för bortfallet (2014 såldes det inhemska pappersböcker för 226 miljoner euro, medan e-böckernas andel var futtiga 18,9 miljoner). Enligt preliminära siffror för årets första kvartal fortsätter den nedåtgående trenden.
Jag är själv en del av problemet. Förr var Akademen en fristad, där jag gärna botaniserade bland hyllorna med skönlitteratur, populär- och samhällsvetenskap, lingvistik och historia, och där jag alltid hittade något oumbärligt och intressant. Men så hände något, det kändes som om kärleken till Ordet försvann. Botaniserandet gav inte lika intressanta resultat längre, sedan tog en multinationell kafékedja över tidskriftsavdelningen och lingvistiken förvisades till källaren, bland suddgummin och post-it-lappar.
Numera handlar jag allt oftare i (Bonnierägda) nätbutiken Adlibris som också har en smidig lösning för e-böcker på svenska. Böcker på engelska spontanköper jag på Amazon, direkt i mobilen – exempelvis är min sommarläsning i år en serie om sex romaner à 4,50 euro. I den fysiska bokhandeln i stan kostar de 13,80 styck ...
Vad kommer då Bonnier att göra? De kan förstås göra Akademen till en verklig boksupermarket med trave efter trave av bästsäljare, där man enbart fokuserar på volym och pris. Men de kunde också välja att återupprätta Akademens ära genom att lyfta fram mera oväntade verk: små förlags produktion som inte finns som e-böcker, samhällskritiska pamfletter, intressant facklitteratur, romaner skrivna av andra än amerikanska toppnamn och prisvinnare – kort sagt bli en bokhandel som presenterar ett noga kuraterat urval av måste-ha-böcker på (åtminstone) svenska, finska och engelska. För fortfarande ges det ut skatter som riskerar att passera obemärkt utan hjälp av kunniga försäljare och kreativ skyltning.
Och jo, jag förstår att ingen bokhandel överlever på att bara sälja smala böcker, men jag hoppas att travarna med storsäljare ska kunna samsas med hyllor där kunniga inköpare återigen får visa sin kärlek till Ordet. När allt kommer omkring köps det ju fortfarande böcker i detta land. Vi kunder kanske bara behöver puffas på lite mer än förr.
Theresa Norrmén
är ordbrukare som översätter, skriver och läser.