Hilkka Olkinuora: Till salu
Patienten är sjuk. Piller behövs. Apotekaren försöker pussla ihop ett sortiment som skulle tillgodose inte bara det som patienten vill ha, utan även det som hen verkligen behöver. Pillerpaletten skall också konkurrera ut andra apotek, då antalet mediciner som går åt är begränsat, tiden likaså. Det är ett nollsummespel med höga insatser och ofta väldigt osannolika vinnare.
En del patienter kommer med ett recept. De vet vad som fungerar bäst för dem. ”Denna medicin har vi tagit i vår släkt sedan vinterkriget.” Men de flesta går till självbetjäningshyllan. ”Har ni inte den mirakelmedicin som annonserades just i dag ? Nej, jag tycker inte on rosa förpackningar, jag vill ha gult.”
De godkända fabrikörerna arbetar febrilt att hitta bra produkter för just sin apotekare och anlitar proffs att paketera och marknadsföra just sina piller. Produktutvecklingen har för vissa varumärken redan kostat mycket. En del mediciner har provsålts i ett antal omgångar. Ofta är det dock marknadsföringsbudgeten som slutligen spränger ekonomin. Det är inte bara konsumenten som skall nås med dyra annonskampanjer; även den så kallade hyllavgiften gäller. Det gäller att ha kontakter. Det gäller att få finansiärernas gunst. ”Just denna medicin som vi tillverkar botar just din sjukdom. Tacksam för bidraget.”
Kampen om synlighet är hård på alla nivåer. Bara ett antal piller blir till dundermediciner som apotekarna ställer fram i sina skyltfönster och som därmed har en schysst chans. De flesta läkemedel trillar ner i rankningen och fabrikören får infinna sig att bli tillverkare för effektiva och pålitliga, men helt osexiga generiska mediciner.
För en del firmor är detta en kamp om överlevnad, och då blir alla medel tillåtna. Ett väl placerat samtal eller en ”opartisk produktartikel” i till synes opartiska medier kan betyda en skillnad mellan tusentals sålda eller icke-sålda burkar. Och fabrikanten får inte tro att hen sitter tryggt med just sitt framgångsrika varumärke. Apotekaren kan när som helst ersätta den med en likadan som har en bättre försäljningsprognos.
Nu är köprundan över. Märkligt nog har väldigt många patienter valt just samma mediciner som inte bara varit verkningslösa förut, utan som har förorsakat deras åkommor, symtom och sjukdomar. Shoppandet är ju en känslosyssla, och löften talar högre än fakta. De nya utvalda pillren rullar glatt vidare till att förväxlas med andra nya piller och börja sin långa färd mot att eventuellt en dag bli igenkända. Fabrikörerna har börjat hitta nya användningsområden för överblivna mediciner – kanske kan de återvinnas under ett nytt, sexigare varumärke. Apotekarna inventerar sina förråd och sin kundkrets för den nästa fyraårsperioden. Och patienterna – de mår som de brukar göra.
Hilkka Olkinuora
är ordbrukare och glad kandidat i årets riksdagsval.