Dela med er
Många innovationer skapar både vinnare och förlorare.
Delaktighetens ekonomi (The sharing economy) är en betydande innovation. Den bygger på tanken att folk kan dela på produktiva resurser, om en förtroendeingivande marknadsplats kan organiseras. Ledande företag är Uber inom taxinäringen och Airbnb inom hotell och logi.
Uber startade med observationen att bilarna i USA rullar endast fyra procent av tiden. Tänk om denna enorma resurs kunde utnyttjas bättre?
Svarttaxi har alltid funnits. Men det har aldrig blivit mer än en lite nisch i den gråsvarta ekonomin. Problemet är risken. Hur kan en kund vara säker att inte bli rånad, eller hur kan chauffören lita på att kunden inte vägrar betala? Mobiltelefonin löser problemet. Både föraren och kunden är registrerade med hjälp av en app. Betalningen, skatter och avgifter hanteras automatiskt. Båda parterna kan bedöma varandra och därmed skapa ett förtroendekonto.
Airbnb gör det samma med övernattningar. En massa lägenheter står tomma, samtidigt som turister betalar dyrt för hotellrum. Med hjälp av en app kan någon med en ledig bostad och en turist finna varandra. Det är både ekologiskt och ekonomiskt att ledig kapacitet kommer till användning. Om taxiresan kostade endast hälften av dagens, skulle fler klara sig utan egen bil.
Men dessa innovationer har stött på patrull. Uber har förbjudits i flera länder. Hotellbranschen lobbar mot Airbnb. Många innovationer skapar både vinnare och förlorare.
Vissa innovationer har varit så överlägsna att motståndet har smultit bort utan bråk. Mobiltelefonerna utplånade trådtelefonerna, persondatorerna förstörde skrivmaskinsindustrin. Antibiotikan var så uppenbart nyttig att det inte testades för biverkningar.
Men många innovationer handlar inte om nya produkter utan resurseffektiva processer. En taxiresa är en taxiresa. Prisen kan reduceras dramatiskt, eftersom kunden inte behöver betala för outnyttjad kapacitet, den inkomst chauffören kräver att få för tiden han väntar vid stolpen. Om priset halveras samtidigt som efterfrågan fördubblas, får taxin samma inkomst, medan kunderna vinner enormt. Men chaufförerna måste jobba mer.
Det råder ingen brist på kreativitet. För några år sedan gjorde en grupp studenter i Otnäs ett seminariearbete där de utvecklade samma idé som Uber. Men ingen tog tanken vidare, eftersom alla förstod att en fajt med taximonopolet inte kan vinnas utan enorma muskler.
Finland har ett avancerat innovationssystem. Men det är inriktad på fel saker. Man försöker identifiera lovande teknikområden och ösa startkapital över jappar med appar. I stället borde Tekes jobba med förlorarna för att hantera den kreativa förstörelse som innovationer medför.
Delaktighetens ekonomi kommer att expandera inom vård, skola och omsorg. De offentliga monopolen kommer att göra allt för att förhindra, att folk gör sina resurser tillgängliga för andra.
Paul Lillrank
är professor vid Aalto-universitetet.