Tekniska kullerbyttor
Tekniken kan ibland nollställa hjärnan och förvandlas till människans värsta fiende.
Tekniken kan ibland nollställa hjärnan och förvandlas till människans värsta fiende. Om tekniska innovationer används på fel sätt, vill säga. Jag försökte nyligen boka ett bord på en trendig restaurang i Berghäll. Eftersom jag hade ärende i närheten av restaurangen, slank jag in för att boka bordet i den naiva tron att bokningen fixar sig smidigast så.
”Du kan boka bordet på nätet”, löd svaret. ”Jamen, kan ni inte bara skriva upp mitt namn i er bokningskalender här och nu?”, frågade jag. ”Vi har inget manuellt bokningssystem till pappers”, svarade hovmästaren. Det var bara att plocka fram mobilen och göra bokningen elektroniskt inför ögonen på restaurangens personal.
Några månader tidigare beställde vi ett nytt modem och en wifi-router för vårt trådlösa nätverk till hemmet. Budet som skulle leverera modemet ringer mig på mobilen och säger att hans GPS (Global Positioning System) meddelar att han är framme vid vårt hus men att han inte kan hitta det. Då jag ber honom beskriva den omgivning där han befinner sig visar det sig att han har parkerat på ungefär 600 meters avstånd från huset.
Då jag ger budet körinstruktioner för att han ska hitta vårt radhus blir jag abrupt avbruten. ”Jamen min GPS säger ju att jag är framme”, sade budet. ”Glöm din GPS, jag vet var du är och vart du ska köra”, svarade jag. Men budet ville veta vad han skulle göra med sin GPS för att hitta fram. Modemet levererades till vårt hem till sist och budet lyckades kanske hitta tillbaka till sitt kontor utan sin GPS, förmodar jag.
Då jag i somras skulle ta färjan från Pärnu till Runö med familjen hade jag bokat och betalat för våra fartygsbiljetter på nätet. Två dagar före avfärden får jag veta via ett sms att jag inte har fyllt i namnen på alla passagerare. Jag ringer upp bolaget som sköter fartygstrafiken för att meddela namnen. ”Du måste mata in all information på nätet”, säger damen på fartygsbolaget. ”Jag har en ytterst svajig nätförbindelse just nu, kan jag inte bara meddela namnen per telefon här och nu, frågar jag?” ”Tyvärr inte”, svarar damen på fartygsbolaget.
Estland har gjort enorma satsningar för att bli världsledande i elektroniska särlösningar och e-ledarskap. Det fungerar inte så bra alla gånger. I det senaste kommunalvalet fanns det flera exempel på fall där antalet avgivna röster överskred antalet fast bosatta röstberättigade personer i vissa kommuner. I ett försök att påverka maktbalansen och detaljplaneringen i en del lilliputtkommuner väljer vissa ekonomiskt inflytelserika spekulanter att mantalsskriva sig i kommunen på fejkade adresser, till exempel på en restaurang eller ett pensionat. Registreringen sker elektroniskt över nätet utan att någon kollar upp vem som de facto bor på dessa adresser.
Resultatet av kardemumman är en förflackning av demokratin och ett orwellskt samhälle där den virtuella verkligheten blir verkligare än den riktiga verkligheten. Vi måste återinrätta det sunda bondförnuftet.
Mikael Sjövall är kommunikationschef i finansbranschen.