Nej tack till nyhetsmys!
Berätta oss sådant vi inte visste att vi behöver och vill veta!
Är det journalisternas uppgift att finna lösningar på samhällsproblem? Det anser Kai Telanne, VD för Alma Media (Helsingin Sanomat 24.11) som efterlyser ”konstruktiv, lösningsorienterad journalistik” i stället för kritisk ”nedskjutning” av olika idéer. Fler läsare skulle känna sig tilltalade men framför allt skulle journalisterna således bidra till ett samhällsklimat som sporrar företagsamhet och därigenom den för kommersiella medier avgörande annonsmarknaden.
Även om Telanne bedyrar att utgivaren inte blandar sig i redaktionella beslut, är det skäl att ana ugglor i mossen. Hotar mediebranschens kris grundläggande journalistiska värderingar och kriterier för nyhetsbevakning?
För begreppet ”konstruktiv journalistik” får man tacka Ulrik Haagerup, nyhetschefen för Danmarks Radio, som ser det som ett sätt att tillfredsställa läsarnas behov. Samma dag som HS publicerade intervjun med Telanne skrev chefredaktör Riikka Venäläinen på ledarsidan med rubriken ”Världen är också vacker och god!”. Som svar på ett läsarbrev som kritiserar medial fokus på kriser och katastrofer lovar Venäläinen satsa mer på ”goda nyheter” för att ”förbättra världen genom att minska onödiga känslor av rädsla, maktlöshet och hopplöshet”.
Den ansvariga chefredaktören för MTV3:s nyheter, Merja Ylä-Anttila (14.11), deltar i diskussionen och lovar att fram till julafton erbjuda en god nyhet varje kväll. Också chefredaktören för Dagens Nyheter Peter Wolodarski (20.10) skrev om hur journalister bör ”vara vaksamma över slagsidan mot det negativa”. I sin krönika nämner Wolodarski webbsajten Huffington Posts avdelning för goda nyheter som en succé. HuffPost GoodNews är en sammanblandning av sponsrade välgörenhetskampanjer, hurtiga råd om ”10 sätt att bekämpa hunger” och utmärkelser av dagens ”mest fantastiska person”. Desmond Tutu möter Deepak Chopra, och alltsammans kallas för upplyftande exempel på ”det som fungerar”.
Ursäkta, ärade chefredaktörer, men kunden har inte alltid rätt! Vi läsare och tittare må ha ändlösa behov av tröst och uppmuntran, men det är inte er uppgift att förse oss med det. Nyheter är inte mys. Kasta ut handböcker om positiv psykologi från redaktioner och fokusera på kärnverksamheten!
I en tid då PR-branschen vuxit allt större och allt mer satsas på kommunikation inom politik, förvaltning och näringsliv är det livsviktigt att vi medborgare kan lita på journalisternas nyktra, granskande inställning. I stället för att sikta på positiva nyheter är nyckelfrågan vad som är goda nyheter för vem och utifrån vems perspektiv! Berätta oss sådant vi inte visste att vi behöver och vill veta!
För mediebolag må konstruktiv journalistik handla om inspiration och om att glaset är halvfullt, men för oss medborgare är det inget mindre än verklighetsbeskrivningen som står på spel. Där är inte journalistikens uppdrag att bidra till god stämning – det får lyckopsykologerna ta hand om.
Anu Koivunen är medieforskare och professor vid Stockholms universitet.