"Posten lärde sig ingenting"
De anställda på Posten anser att de planerade personalminskningarna är alldeles överdimensionerade.
Post- och logistikunionen PAU anser att bolagets förmåga att sköta om postutdelningen såsom det föreskrivs i postlagen försämras ytterligare.
PAU-ordföranden Heidi Nieminen säger att Postens ledning ser ut att göra precis samma misstag som för två år sedan. Våren 2014 minskades personalen i Postens grundutdelning med över 400. Senare togs över 200 av de uppsagda tillbaka på jobb.
– Posten lärde sig ingenting från den föregående samarbetsförhandlingsfarsen. Nu håller man på att begå samma misstag igen. De som betalar är de postanställda, såväl de som sägs upp som de som stannar kvar, samt kunderna, som får sämre service, säger Nieminen.
Enligt Nieminen har Posten sedan uppsägningarna 2014 inte kunnat dela ut posten i tid.
Postens vd Heikki Malinen anser att Posten som helhet håller god kvalitet på sin service. Den stora utmaningen för postutdelningen är enligt Malinen det stelbenta planerandet av arbetsturerna.
– Posten besöker dagligen ungefär två miljoner olika adresser. Tidvis har vi haft regionala eller lokala störningar i utdelningen, sade Malinen på Postens presskonferens.