Yle hårdsatsar på unga – köper in Vice
Yle vill i framtiden nå fler unga. För att lyckas inleder man nu ett samarbete med det amerikanska mediebolaget Vice Media.
Innehållet som Vice producerar kommer framförallt att synas på Yle Arenan. Speciellt betonas utbudet av dokumentärer.
– Avtalet med Yle är det första vi gjort tillsammans med ett nationellt tv-bolag. Yles kanaler, rykte och öppenhet gör dem till en bra partner, säger Matt Elek, vd på Vice Media till Kauppalehti. Enligt honom är Europa huvudmarknad för kreativitet och ungdomskultur. Något Vice vill satsa hårt på.
– Vi samarbetar bara med de bästa: HBO, Verizon, 20th Century Fox, Live Nation, Snapchat, Spotify och nu Yle.
Prislappen på samarbetet har inte offentliggjort än men Yle uppger att pengarna inte tas från inhemsk produktion.
Vice grundades som en amerikansk tidskrift i Montreal, Kanada 1994 och har sedan dess utvecklats till ett stort mediehus som bland annat producerar serier för amerikanska tv-kanalen HBO. Huvudkontoret finns i Brooklyn, New York.