Priset viktigast då man väljer julklappar
Värdet av julhandeln går ner också i år. Priskonkurrensen mellan butikerna är sträng, presentkort blir allt vanligare presenter och priserna sjunker.
– Recessionen påverkar människors prismedvetenhet och man vill undvika att köpa misslyckade julklappar, förklarar Tuula Loikkanen på Finsk handel.
Det gångna året har präglats av en sträng priskonkurrens mellan affärerna, och julhandeln utgör inget undantag.
– På grund av det ekonomiska läget spelar priset allra störst roll, säger professor Arto Lindblom vid Aalto-universitetet.
Föreningen Finsk handel beräknade tidigare att årets julkonsumtion kommer att kunna mäta sig med fjolårets – men på grund av sänkta priser blir intäkterna lägre.
Prognosen är att värdet av julhandeln går ner med 1,5 procent, vilket motsvarar nedgången i fjol.
Tuula Loikkanen, chef för intressebevakning på Finsk handel, säger att signalerna från fältet är att prognosen ser ut att slå in.
Lindblom säger att den knivskarpa konkurrenssituationen sätter press på affärerna att tidigarelägga realisationerna för att sätta fart på handeln.
Recessionen påverkar
Arttu Laine, fältchef för Centrallaget för Handelslagen i Finland (SOK), som är en del av S-gruppen, säger att man får vara nöjd om julhandeln i Finland når upp till fjolårets nivå. I S-gruppen ser det lovande ut för tillfället, säger han.
Även näthandeln bidrar till att skärpa konkurrensen ytterligare. Lindblom gör bedömningen att näthandelns kraftiga tillväxt har skapat en ny slags press på handelns prissättning.
– Konsumenterna har goda möjligheter att kontrollera prisnivån på nätet och de är numera ytterst prismedvetna, säger Lindblom.
Trots att recessionen drabbar bara en del av befolkningen anser Tuula Loikkanen på Finsk handel att den allmänna atmosfären har stor påverkan. I julhandeln tar det sig uttryck till exempel i att folk köper mer tjänster och presentkort än tidigare.
– För att undvika misslyckade köp skaffar man hellre ett presentkort, säger Loikkanen.
Säsonger längs hela året
Olika former av kampanjmarknadsföring har enligt Loikkanen helt klart ökat redan innan de egentliga realisationerna. Hon förutspår också att reorna kör i gång redan den här veckan, även om de flesta inleds först efter jul.
– Handeln försöker allt mer skapa olika säsonger som de satsar kraftigt på. Det här är en tydlig förändring som kunnat ses i branschen, säger professor Lindblom.
I år lanserades till exempel USA:s största reasäsong Black Friday på bred front i Finland.
– Jag tror att förändringen håller i sig och att trenden har kommit för att stanna.