Ryska vapen har god åtgång
De ryska vapenbolagen ökade sin försäljning med närmare 50 procent i fjol och året innan, visar färsk statistik.
Den internationella vapenhandeln omsatte förra året över 360 miljarder euro, andra militära tjänster inräknade.
Amerikanska företag är mest framgångsrika i vapenbranschen, visar siffror från det svenska fredsforskningsinstitutet Sipri som bygger sin statistik på 100 världsledande bolag. USA-företagens andel av världshandeln uppgår till drygt 54 procent, trots att de tappade något av sin försäljning under 2013 och 2014 – liksom många västeuropeiska bolag.
I stället vinner företag från andra delar av världen marknadsandelar. Till exempel ökade de ryska vapenbolagen sin försäljning med närmare 50 procent i fjol och året dessförinnan. Elva av företagen på Sipris 100-lista är numera ryska. Tillsammans utgör deras omsättning en tiondel av världshandeln.
Femton asiatiska företag, de kinesiska undantagna, finns också på listan. Bland dem ökade de sydkoreanska sin försäljning med över 10 procent förra året.
Brasilien, Indien, Sydkorea och Turkiet – länder som enligt Sipri har som mål att utveckla sin vapenindustri – ökade sina intäkter med drygt 5 procent. Tillsammans står vapenföretagen i de länderna för närmare 4 procent av de listade bolagens försäljning.