Marcus Grönholm: Black Friday vår idé!
Black Friday, "Svarta fredagen", den stora rea- och shoppingdagen, ser ut att ha kommit för att stanna. Marcus Grönholm är inte helt belåten. Han har nämligen registrerat konceptet i sin firmas namn.
– Det var för ungefär fem år sedan, när jag körde för en stor sponsor i USA, som jag insåg hur stort Black Friday är. Ok, tänkte jag, vi provar på det i Ingå också. Samtidigt registrerade jag Black Friday hos Patent- och registerstyrelsen, säger den tidigare rallystjärnan Marcus Grönholm.
– Nu plötsligt använder alla Black Friday-konceptet. Tänk om någon skulle våga använda Stockmanns "Galna Dagar"-koncept på samma sätt!
Black Friday, som infaller dagen efter Thanksgiving är USA:s största shopping- och readag. Den inleder samtidigt hela julhandeln och betraktas som oerhört viktig för hela branschen.
Grönholms företag MG-Properties registrerade konceptet i sitt namn och han lanserade Black Friday i varuhuset Strand i Ingå redan 2011. Jippot har vuxit med åren och nu är ett trettiotal västnyländska företag med.
– Vi har ett eget annonsblad och likadana plastkassar. Det ger alla som är med stor synlighet, säger Grönholm.
Småningom upptäckte även de stora kedjorna de möjligheter som Black Friday öppnar och i år dök begreppet upp överallt i stadsbilden. Både små och stora affärer verkar ha gått med.
Man räknar med att näthandeln i Finland i fjol ökade med 258 procent på "Black Friday" jämfört med en vanlig fredag.
I Sverige slog konceptet på allvar genom för två år sedan när bland annat Elgiganten och många onlineaffärer nappade på. Redan det första året ökade näthandeln med 100 procent jämfört med en vanlig fredag.
Grönholm verkar samtidigt lite road av att hans grej slagit så väl igenom, ändå vill han inte kalla sig för "Black Fridayns fader" i Finland.
– Nej, det vill jag inte, men jag och de företag som är med mig har inte gett upp (kampen om ensamrätten) ännu.
– Varför tog Patent- och registerstyrelsen emot min registrering om den inte skulle ha någon betydelse, undrar Grönholm.