Svenskarna bostadssurfar mest
Svenskarna är besatta av bostäder – var de ligger, hur de ser ut och vad de kostar. Åtminstone att döma av en undersökning, som visar att svenskar bostadssurfar mest av alla.
I genomsnitt besöker personer i Sverige någon av de fem största bostadssajterna 0,7 gånger per månad. Det placerar svenskarna i topp i en jämförelse mellan olika länder.
Finländare och australier är också rätt flitiga, 0,6 besök på bostadssajter per månad, medan tyskar bara surfar in 0,2 gånger per månad i snitt.
– Bostad är ofta det som kommer upp först av allt i sociala sammanhang. Vi har kanske börjat tycka att det är helt självklart att det är så. Men den här undersökningen visar att det skiljer sig ganska mycket åt ute i världen, säger Staffan Tell, talesperson på den svenska bostadssajten Hemnet, som beställt undersökningen som United Minds har gjort.
Bil eller bostad?
I undersökningen ingår också intervjuer med nyckelpersoner i olika länder, och det konstateras att bostaden har blivit en viktig statutsymbol i Sverige, till skillnad från till exempel i Tyskland. Där är det bilen som är statussymbol.
Staffan Tell har egna erfarenheter av skillnaden mellan Sverige och Tyskland, och säger att svenskar är väldigt öppna med sitt boende. Husesyn – med tillträde till alla rum – är mer regel än undantag första gången man besöker någon.
– Det förekommer inte i Tyskland på samma sätt. Där har man mer en privat attityd till hemmet. Och det kan man också se när man tittar på deras bostadssajter. Ofta har man bara en exteriörbild och en planlösning, säger han.